tisdag 7 februari 2012

Skaldjurspasta / Soppa

Jag äter numera lite carbs på dagarna och vill dela med mig av en utav mina favoriträtter Skadjurspasta/soppa. Den kan ätas som somma eller med pasta,Ris, nudlar osv.

Ni behöver ha följande ingredienser:
(1 portion)
Tomatsås/puré med basilica smak. Helst utan socker.
Scampi (5st)
Musslor ( 2st)
Räkor ( 5-6 st)
Kräftstjärtar (5-6st)
Zucchini
Broccoli
Gullök
Röd paprika
Selleri
Morötter
Dill (färsk)
Salt
Grillkrydda
1. Förbered alla ingredienser. Skaldjur ska vara tinade och hacka alla grönsaker. Storlek och mängd är upp till er.
2. Häll i ca 2 dl vatten i en kastrull och koka upp. Vattnet avgör "tjockleken på såsen" och om ni vill att den ska vara mer "sopplik" så häller ni i mer vatten. Det går i princip inte att göra fel, har ni hällt i för mycket vatten så låter ni bara såsen koka längre tills det dunstar av och har ni för lite vatten så är det bara att hälla på mer. Krydda vattnet måttligt.
3. Häll i alla ingredienser, inklusive tomat såsen och koka upp. Det är nu ni avgör om det ska bli en sås eller soppa, allt beror på hur länge det kokar. För sås så kan ni koka några minuter, ni ser själva när vattnet börjar dunsta av för mycket. För soppa så kan det hända att ni behöver hälla i lite extra vatten.
4. Koka upp pasta,Ris eller liknane eller ät bara som soppa.

Jag äter den just nu som pastasås medans min man äter den som low-carb meal soppa.

Visst ser den yummie ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar