tisdag 3 december 2013

Abstinensbesvär och LCHF

Så vad har jag haft för mig idag? 

Förd det första så vaknade jag vid 15-ish tiden, kunde inte sova på hela natten. Doktorn säger att det är en bieffekt av vad som händer när man slutar med de allra starkaste morfinbaserade tabletterna. Jag har inte slutat med alla, men bara de allra starkaste. Han säger att jag är som en "pundare" just nu, hans exakta ord.

Det är väldigt jobbigt. Min hjärna kräver inte de starka tabletterna, inte ens när jag har som ondast. Försöker ist med alvedon och de mildare tabletterna och att bita ihop ett tag. Hjärnan kräver dem alltså inte men kroppen gör det. Jag har sömnproblem, mina händer skakar, mitt hjärta dunkar och jag kallsvettas, med andra ord jag är just nu som en pundare som försöker bli ren.

Lustigt hur kroppen är beroende, men jag själv känner inte att jag "måste" ta det där pillret. 

Jag får även ångest och har humörsvängningar. När det blir som jobbigast så rabblar jag för mig sjäv -" det är tabletterna som talar, det är tabletterna, det är tabletterna".. Osv osv .. Tils det går över, och det gör det som tur är.

Jag hoppas att det går över snabbt, minns inte att jag kände av det såhär mycket förra och förrförra gången jag opererades. 

Min läkare tyckte att en lösning till mitt insomna problem kunde vara ett glas vin varje kväll och situps ?!!. Sen kom han på att jag har andra läkemedel som kan vara farliga att kombinera ned alkohol och jag talade om att jag inte dricker vin.

Nu ska jag gå på intensiv rehab i några veckor och sen hoppas jag på att kunna börja jobba halvtid.

Jag har två nya och fina raka fötter, men de gör fortfarande ont. Mina fötter är som astronauters fötter blir när de varit i rymden en längre tid och inte känt tyngdkraft, värdelösa . Musklerna atroferar, balansen är helt kaiko och det gör ont. Jag har inte varit i rymden, men fötterna har inte fått känna någon tyngd eftersom jag haft dem högt upp så mkt som möjligt.

Min man säger att han ser en stor skillnad när jag går. Trots att jag svajar och tappar balansen lite så går jag rakt, inga mer sneda inåt knän. Själv känner jag mig som att någon opererat dit någon annans fötter, allt känns så fel. Helt logiskt, det som kändes rätt för mig då var i själva verket fel.

Jag har en lång väg framför mig, men jag är åtminstone på väg åt rätt håll! 

För att byta samtalsämne helt så har jag idag börjat med LCHF, iaf en egen variant av det där jag håller kolla på kaloriintag (1500-1800 kcal per/dag) och inte praktiserar "äthurmktfettsomhelst". 

Till frukost åt jag äggröra  (3 ägg) , några skivor schwarzwaldskinka och några skivor ost.

Till lunch: 

Entrecôte med ca 40 g briéot


Till middag: 

Laxkotlett med en sked crémefraiche





Testade även Coca Cola zero Vanilla, helt ok men skulle inte kunna dricka mer än en, till skillnad från vanlig Zero som jag typ är beroende av! 

Har inte räknat ut dagens kaloriintag men är tveksam till att jag kom upp i så mkt, å andra sidan vaknade jag kl 15.00.

Hoppas på att hamna i ketos imorgon eller överimorrn, då vet jag att jag är på rätt väg.

Nu ska jag se klart Homeland avsnittet jag påbörjade och gå och lägga mig! 

Kram på er



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar