måndag 17 januari 2011

Vad är Kalorier?

Jag inser att föruom att tjata på er om Protein,Fett och Kolhydrater så har jag även pratat om Kalorier, men inte förklarat vad kalorier är, FÖRLÅT. Jag tror att alla minst en gång om dagen nämner ordet kalori, eller har jag fel?Vet vi vad vi pratar om när vi efter lunchen säger " Fan, nu har jag stoppat i mig typ 1000 kalorier" , oftast inte! Ska vi lära oss vad kalorier är och flasha lite med vårt knowledge nästa gång? HELL YEAH! Här kommer lite info ........

Alla vi är medvetna om det faktum att vi måste förbränna "bränna" de antalet kalorier vi har stoppat i oss, det är väldigt logiskt när man tänker efter, om vi inte gjorde det så skulle vi nog bajsa konstant, eller? Skämt åsido, den stora frågan är vad är dessa kalorier och hur bränner vi dem.
Kalori är med ganska (jättemega) enkla or ett mått på energi. Det är den mängd energi som krävs för att höja en milimeter vatten en grad. Jaha? tänker ni. who gives a shit about att värma vatten? hehe, har jag rätt?
Det handlar inte om att värma vatten, det ha handlar om en mycket komplicerad process som oxiderar maten och gör så att den går tillbaka till dess ursprungliga beståndsdelar, ett exempel är Socker, om man bränner socker så kommer det att omvandlas till koldioxid. Men eftersom jag antar att inte nördarna ifrån "The Big Bang Theory" kommer att läsa mia blogg (de är välkomna såklart) så skippar vi det kemiska och går över till hur detta är relevant för vår kropp,vikt och overall hälsa.
När vi äter vår mat så omvandlas den i vår kropp till olika former utav energi. Maten som vi äter bryter kroppen ner och lagrar antingen som fettvävnad eller som Glykogen(som lagras i levern och i våra muskler) kroppen sparar det där för att bränna vid ett senare tillfälle. Kroppen väljer alltid att först bränna glykogenet som energi och om du är tillräckligt aktiv så bränner kroppen även fettet. Notera att detta är en sorts repetition på vad jag skrivit tidigare, men allt hänger ihop så det är omöjligt att inte repeat myself. Vad sa vi nu, om du inte tränar så blir du fet? Nähe ..ok ...tillbak till kalorierna.. Muskler är utmärkt att ha om ni vill bränna fett, så till er flickor som är rädda för att bygga muskler men vill gå ner i vikt.. ja .. ni kan ju fortsätta att vara feta. Själva anledningen till att man bränner mer fett när man har musklerna är metabolskt aktiva medan kroppsfettet är mindre aktivt och inte fyller någon annan funktion än att vara lagrad energi, finnas där "ifall att" kroppen skulle behöva den. Vi vet alla att maten varierar kraftigt kalorimässigt, t.e.x. 1g protein eller kolhydrater innehåller 4 kalorier medan 1g fett innehåller 9 kalorier, dubbelt så mycket ..mer fett innebär mer kalorier för kroppen att lagra.
Det finns olika sätt att höja sin metaboliska grad, eller på valigt språk "öka ämnsesomsättningen", genom att äta fler måltider så kan man kontrollera sina insulinnivåer, vet ni inte vad inslin är? Gå tillbaka till mitt tidigare inlägg!

Det vi vill sträva efter är att höja vår ämnesomsättning och naturligt bränna fler kalorier, det gör vi genom att BYGGA MUSKLER OCH TRÄNA REGELBUNDET..den eenda sättet att förbruka mer energi och bränna kalorierna!!!

Kolla in den här länken, här kan ni kika på era favvolivsmedel och räkna ut hur många Kcal de innehåller.
http://www.kaloritabell.com/

2 kommentarer:

  1. Sötaste anna! Din blogg är grym! Känns förbannat bra när du förklarar allt på ett sätt att även en trögis som jag fattar :) fortsätt!!! Bli inte förvånad om jag kommer förbi på rasten för att få lite råd, har ju tränat nu i 3 veckor (skratta inte, du vet att det krävs mkt för att jag ska släpa mig till gymmet haha) men keep it up så kommer du inspirera en massa människor att förändra sitt liv till det bättre! :)

    Kramiiiis!!!

    SvaraRadera
  2. Tack gumman!Det här som du säger till mig nu är verkligen ett kvitto på att det är värt att skriva bloggen. Självklart är du välkommen och fråga mig vad du vill! Ge mig gärna förslag på vad du vill att ja ska skriva om så fixar jag!
    stor puss

    SvaraRadera