söndag 16 januari 2011

Svar på inlägg ifrån Malin S.

Toppeninfo Anna! Jag började med lchf för 2 veckor sedan och har hittills gått ner 3.5 kg. Det kan ju också bero på att jag nu börjat träna flera gånger i veckan, vilket är första gången jag rör på mig på typ ett år (får jag skylla på graviditeten?). Det jag inte har fattat helt dock är varför det i viktnedgångssyfte skulle vara viktigt att få i sig mer fett än protein per dag? Jag har nämligen läst det på en hel del lchf-sidor, men det låter så konstigt att man genom att äta mer fett skulle ha högre fettförbränning... Vad för sorts träning rekommenderar du i kombination med lågkolhydratskost för att öka på viktnedgången? Just nu har jag kört 40 min på löpbandet och lite styrketräning 4 dagar i veckan. Jag har runt 15 kg att gå ner, så alla tips mottages tacksamt!
Kram på dig och fortsätt gärna med denna toppenblogg!
Malin S

Hej Malin!
Jag hoppas att du inte har något emot att jag publicerade din fråga på bloggen, men det var ett så utmärkt exempel på fråga/feedback att jag inte kunde låta bli.
LCHF är en väldigt populär diet jsut nu har jag märkt, speciellt eftersom en viss känd bloggerska nyligen var med i tidningen för att hon gått ner en ca 30 kg.
Jag vill först berömma dig för att du tagit tag i din träning så efter graviditeten och att du redan tappat 3,5kg, det visar att du har vilja.
Tillbaka till LCHF, den här dieten är inte så lätt att hålla som man tror. Detta beror på att det är en Lowcarb och inte NoCarb diet  man måste passa sig för att inte stoppa i sig för mycket kolhydrater och framför allt vilka kolhydrater man stoppar i sig. Samma sak gäller för fettet. Jag har ofta sett kommentarer ifrån LCHF- följare som t.e.x. " Jag kan äta entrecote och bea, det är världens bästa diet" , den man inte nämner är de antalet mättade fetter och Kcal som detta mål innehåller och man glömmer den viktiga grundregeln, man måste förbränna mer än vad man stoppar i sig för att förlora vikt. Sen har vi "lowcarb" frågan. Det är mycket mejeriprodukter som är tillåtna och i mejeriprodukter så finns det mycket gömt socker. Låt säga att du äter en fet köttbit med creme fraiche och en sallad till. Din kropp kommer först att börja bearbeta kolhydraterna i det du ätet och förbränningen av fettet kommer per automatik att bli lägre, vilket innebär att om din kropp inte hinner "bränna " allt fett i det du ätit  så kommer det att lagras på din kropp. Men om du t.e.x. äter en bit lax och lite broccoli till så kommer inte kroppen att behöva kämpa med att bränna något socker, broccoli är desutom en fiber som kroppen inte kan bryta ner vilket innebär att den kommer att komma "ut" och laxen är en mycket bra fett som kroppen kommer att klara av att bränna, dessutom är den proppad med omega3. Detta är bara ett exempel utav många och kanske inte så utförligt.
LCHF är inte en dålig diet på långa vägar men den är heller inte magisk. Alla kalorier ifrån grädde,bacon och bea kommer inte att försvinna av sig själva, du måste själv förbränna dem. Jag skulle rekommendera att du till att börja med hade som regel att när du äter Protein+Fett så äter du ytterst lite kolhydrater, långsamma och inget socker men bra fetter(se tidigare inlägg). När du äter  Kolhydrater ska de vara långsamma och inte bestå utan socker+Protein så äter du så  lite fett som möjligt och glöm inte bort att mängden av mat är viktig, man behöver inte stoppa sig sig för mycket, man kan äta 2-3 skivor rökt kalkon,skinka eller dyl. om man känner sig hungrig efter ca 1-2 h . Notera att jag skippar sockret, det är onödigt, tomma och useless kalorier. Det här låter väldigt tråkigt, eller hur? Det är det, men man måste shape the fuck up för att bli snygg. eller hur? Men det finns en bra sak med att skippa sockret, du får välja ut en dag i veckan då du får äta precis vad du vill, "ätardagen" då får du tillfredställa ditt sockerbehov tills du mår illa! Kroppen kommer då att få en liten chock och börjar att tokförbränna det du äter, detta kan du bara göra 1 dag.
Men vad händer sen da? Kommer jag att kunna äta som vanligt?
Sen händer ingenting.Vi har konstaterat att man går upp i vikt när man äter "som vanligt". Denna kost är en livsstil och allt handlar om att balansera. Det gäller att lära känna sin kropp och veta hur mycket man kan stoppa i sig utan att gå upp i vikt, detta gör du genom att ta små steg med maten. Början är alltid jobbig, jag vet tro mig, men det är bara att kämpa på!
När det gäller din träning så är allt bra så längde det är konstant., alltså inte träna  3ggr/v och sen inte träna på 3v osv. Jag skulle fokusera på styrketräning + kondition. På dagar när du styrketränar 45min så kan du komplettera med cardio 20-30min , du kan varva dessa dagar med endast Cardio dagar då du kör 1h Cardio+mage, antingen löpband eller t.o.m ett pass om du har gymkort. Jag rekommenderar också till alla med eller utan barn att skaffa sig en motionscykel, då har man inga excuses, hinner man inte till gymmet så kan man alltid sätta sig på cykeln och köra en timme framför TV:n och jag vill inte höra ursäkter som " Jag har inte plats", jag bör i 44 kv och har en cykel, den får plats! Dessutom är det viktigare att ni ser bra ut än er lägenhet!  
Jag hoppas att du har fått ett någorlunda bra svar på dina frågor, svaret är långt men det går inte att undvika. Att gå ner i vikt och leva hälsosamt är inte enkelt och går inte att summera med ett par meningar. Det tar tid , det är svårt men kom ihåg att det inte är omöjligt!
Fortsätt att kämpa och hör av dig om du har fler frågor.

Mvh
Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar