lördag 19 mars 2011

Lite Fettfria tips ...

Halloj alla ICKE LCHF:are!

Om ni har läst min blogg tidigare så vet ni att jag följer en LowcarbLowfat diet just nu och att jag 1gång i veckan har en s.k. "ätardag".Mina tidigare ätardagar har inneburit att jag får äta precis vad jag vill, men då har jag ätit 0g kolhydrater i veckan. Nu har jag ändrat min diet lite, det behövdes eftersom jag följde en ren ketosdiet i mer än 8 månader och min kropp började vänja sig. Det ketosdieten resulterade i -20kg vikt, men sen sa det stopp ...och jag är inte klar ännu!
Nu äter jag lite kollisar i veckan ( se mina tidigare inlägg) och istället för att proppa i mig allt på ätardagarna så äter jag extremt low fat. Varför? .. jag har skrivit om det tidigare, men jag kan ta en snabb repetition. När kroppen är utan kollisar så töms glykogendepåerna, när äterdagen kommer så äter jag kollisar och fyller på mina glykogendepåer, vanligtvist så börjar kroppen med att "bränna" kollisarna först, men eftersom den är upptagen med att fylla på mina superhungriga glykogendepåer så har den inte tid med kollisarna och går direkt på att bränna fettet! Så istället för att tillföra nytt fett på ätardagen så låter jag min kropp bränna mitt lagrade fett och hoppas på att höja min förbränning! Detta var en vänligt basic förklaring och om ni vill ha en närmare och mer detaljerad så kan ni kika på mina tidigare inlägg.
Aaanyway .. förra veckan gick jag ner 1 kg .. denna veckan har jag varit sjuk och inte tränat och då hände det inte så mycket.
Jag måste säga att det är ganska svårt att hitta goda fettfria sötsaker, chovklad är ju uteslutet:( när det gäller mat och salta saker så är det lite lättare ... här kommer i alla fall lite exempel på vad man kan äta på en fettsnål ätardag:)

Jag börjar med lite frukostexempel ....

Yoghurt & Färsk frukt.


Den här yoghurten innehåller endast 0,5% fett och är supergod. Med lite banan och musli blev den ännu godare.

Fettfria muffinscones med fanta.




Ta ett basic scones recept, skippa smöret och ersätt mjölk/yoghurt med fanta. Jag valde att laga den i muffinsformar eftersom ... jag gillar muffins :) ... istället för cream cheese så tar ni Kesella 1% . Om ni vill så kan ni som vi gjorde fixa egen sylt hemma. Sylten är verkligen superenkel, först kokar vi jordgubbar (låg temperatur, t.e.x. en spis som har 1-9 ska koka på 5) tills de blir alldeles mjuka och tappar formen, medans de kokar så tillsätter ni socker (så mycket som ni själva vill ha i, smaka). När jordgubbarna är alldeles söderkokta så lägger ni till björnbär,hallon och blåbär, efter detta så ska de inte koka så mycket mer eftersom att vi inte vill koka sönder dem precis som jordgubbarna utan vi vill fortfarande ha kvar konsistensen.

Resten av mina mål sker lite titt som tätt men här kommer några till tips:

Risgrynsgröt.




Basic recept på risgrynsgröt förutom att den kokas med lättmjölk, en massa socker och 1/2 gelatinblad för att konsistensen ska bli lite tjockare. Jag äter det med min sylt,kanel + socker eller med lite kakao, det är godast kall .. tycker jag i alla fall :)

Och lite då och då tar jag mig ett glas med ......

1,5 % fett ... och yummie!

Nu till godiset .. allt godis som är till 5 år och neråt är i princip tillåtet .. hehe .. skämt åsido, allt godis som är fettfritt är ok och det är i princip bara gelégodis och olika klubbor men även torkad frukt som är fettfri. Jag höll på att köpa torkade bananer idag och slängde ett öga på näringsinnehållet ..32.3g fett .. just bananerna var rostade i kokosfett så de gick bort! Haha .. ni skulle ha sett mig idag på en av sergels torgs godisaffärer .. min man fotade mig eftersom jag tydligen såg heelt crazy ut ..




 men resultaten blev inte som han trodde! Jag valde endast ut en liten påse med godsaker ..



Och en sötsak till ....





Denna sorbet har 0,5 % fett, samma sak gäller för i princip alla sorbet, Carte dór´s Hallon sorbet är i alla fall mycket god och uppfriskande!

När man sedan blir sugen på lite saltare saker så kan man alltid äta lite ...


Estrellas Ungsbakade Chips är inte friterade alls och innehåller endast 7,5% fett ... det här är egentligen för mycket fett, jag har en regel att bara äta livsmedel med högst 3% fett, men jag kommer inte att äta upp hela påsen så det är ok.

Det går även utmärkt att göra dippsåser. Sourcream and Onion dippen blandade jag med kesella 1% och den Amerikanska hamburgerdippen blandade jag med Fettfri mayonäs, självklart smakar det inte lika godd som när man blandar det med Gräddfil eller riktig mayonäs, men man gör det bästa av det man har.

"Middagen" var klart bäst!!!



Burgare gjort på 5% nötfärs. Hembakat fettfritt bröd. Heinz ketchup, skivad ättiksgurka,rödlök, Ost 5% fett, isberg,tomat och pommes med 2,5 % fett. Till det åt jag mina dipper och dracka Cola Zero.

Många av er som läser detta inlägg kommer att tycka att allt jag skrivit om ser disgusting ut och frågar sig säker om jag är frisk i huvudet som håller på såhär. Det är ok, jag vet att allt ovan skulle vara mycket godare utan mina fettfria påhitt. Ni som tycker så har för övrigt inget att hämta här .. den här bloggen är till för att inspirera folk som vill förbättra sin hälsa och sin livskvalité.. ni andra kan läsa Kissies blogg istället.

Nu mina vänner ska jag väcka min man, han har lovat att hjälpa mig med att slinga mitt hår. Om jag äter något mer spännande inatt så kanske jag lägger upp några nya bilder senare.

ÅÅÅ .. jusst det! Jag skulle vilja be er om en sak! Jag skulle behöva lite mer tips på god och enkel fettsnål mat .. om ni sitter på några riktigt bra tips så får ni gätna dela med er.

Sen höll jag också på att glömma en annan sak .. något som är mycket gott och som tur är tillgärnligt för oss i sverige året runt ...

KRAM !!!

3 kommentarer:

  1. Har du provat keso plättar ?? På lätt keso.Sylt och lite kesella till är jätte gott .
    2 ägg, ca msk mjöl- jag använder dinkel. lite salt. ca 1-2 dl keso. Stek som plättar.
    Tack för din Kissie motsatts!! hugs from Norrland!

    SvaraRadera
  2. Nej dat har jag inte provat men jag kommer definitivt att prova på söndag. Tack så jättemycket för tipset :)
    ... och självklart är jag inget Kissie fan .. jag skulle vilja ge henne en kram och tala om för henne att hon är vacker utan spackel!

    SvaraRadera
  3. Hmm såg att det ramlat bort lite mått ang, ska vara 2 msk mjöl.
    Hare gott !

    SvaraRadera