fredag 25 mars 2011

Viktigt med vila efter sjukdom!

Jag har haft en ganska intressant vecka faktiskt ... bloggat NADA men tränat en massa. Den började med att jag i Söndags gjorde en lite comeback ifrån min Sjukvecka. Jag bestämde mig för att köra igenom hela kroppen med ganksa låga vikter, bara för att tala om för samtliga muskelgrupper att jag är tillbax.
Det är mycket viktigt att börja försöktigt med träningen när man har varit sjuk. Kroppen är svag och inställd på att fightas med Virus osv och är inte stark nog att hantera den belastning som den kan ta när man är frisk. Jag vet att jag alltid brukar känna mig sjukt peppad efter en sjukperiod och det enda jag vill göra är att bara köra igång. Jag är fullt medveten om att jag MÅSTE ta det lungt, den här medvetenheten brukar hålla i sig under pendeltågsfärden till gymmet men när jag väl kommer fram så händer det något med mig. Plötsligt så känner min kropp sig superfrisk och jag börjar intala mig själv att jag har vilat nog och att .. ja en sjuk vecka kan väl inte ha gjort mig så mycket svagare?? ...
I söndags så tränade vi på SATS Kocksgatan .. vi och resten av Söder. Jag ska säga er en sak, det finns inget som kan förstöra mitt tränings buzz så mycket som ett proppfullt gym!
Jag hade tänkt att börja med marklyft , dels för att jag ville värma upp ryggen och dels för att marklyft är en sån där superbasövning som tränar hela kroppen. Med marklyft så tycker jag om att ha stora vikter på, alltså tunga nbär jag är frisk men framför allt de stora viktplattorma. Anledningen till det är att jag inte vill gå hela vägen ner när jag kör marklyft för rygg utan går hellre så långt ner att viktplattorna slår i marken. När jag har tunga vikter på så ger det mig ett "bounce" som gör det lättare att lyfta.
SJÄLVKLART så var alla stänger upptagna så jag fick värma upp min rygg med en av stängerna med vikter på .. ni vet de där som finns typ 10 kg upp till 35. .. det blev ingen bra uppvärmning och jag var på pisshumör. Det hjälpte inte heller att alla som kör "jaghittarpåminaegnaövningar" stilen var överallt!
Ni vet säker vad jag pratar om .. typ ett ben på bollen..en hantel i handen och typ ska vissla samtidigt ... " då tränar ni styrka,balans,och medveten het" samtidigt säger säkert PT:n som rippar dem på en massa pengar.
De tar plats, de tar 1 av hantlarna, de stööööör mig eftersom jag inte kan träna på riktigt!
Sen blev det dags för benträning och knäböj på hack-maskinen, det gick superbra och eftersom att det kändes så bra så var ju jag bara tvungen att lassa på lite mer vikter och köra något extra se. resultat :
Jag har nu en muskelinflammation i vänster quadriceps.
Efter det så skulle jag köra lite bröst.. bänkpressen var upptagen eftersom att alla 15 åringar ska köra superdupermegagigaset med 100 reps och de är typ 10st. Men lyckligtvist så har Kocksgatan de gamla hederliga cybex maskinerna så jag körde ett sett bröstpress och ett sne bänkpress. nu var det ju så arr jag var ganska irriterad när jag körde så jag struntade i det här med att ta det lungt .... resultatet av detta: min högra axel började typ knäppa och göra ont så resten av axelövningarna gjordes med smärta i vänster axel och med mycket låga vikter.
Vad vill jag säga med denna text???
Lär er ifrån mina misstag.. lyssna ordentligt på er kropp och dge den vilan den behöver!
Det var på gårdagens träning när jag skulle köra framsida lår som jag insåg att jag har en lite inflammation i quadriceps. Jag skulle köra knäböj och när jag böjde så kändes det som om någon stack en kniv i mitt vänstra lår. Envis som jag är så trodde jag att om jag bara värmde upp lite så skulle det lösa sig. Det gjorde det inte så jag körde baksida lår istället.
Jag har provat att träna lite annorlunda denna vecka och jag återkomme med hur min vecka har sett ut inom kort :)

1 kommentar:

  1. Jag har sån tur att när jag tränar på förmiddagarna så är det jätte dött i gymet - hatar också att trängas.Kört hacken och ben idag ..ska vila ihelgen.Eller jag ska jobba ! Men det är inte träning. Hoppas du får en trevlig helg !

    SvaraRadera