torsdag 17 mars 2011

Skillnaden mellan mellanmål och att småäta.

Jag får ofta frågor om vad man ska äta till mellanmål, är det bra med frukt? Knäckebröd? Snickers? .. allt beror på den övriga kosten och vad det är man vill uppnå med sin kost. Vill man endast vara "nyttig"?, vill man gå ner i vikt? Vill man gå upp i vikt? .. mellanmål är viktiga, speciellt när man vill gå upp och ner i vikt, äter man för mycket  eller fel mat till mellanmål och vill gå ner i vikti så kan det sluta med att man lägger på sig vikt istället, vill man tvärt om gå upp i vikt och äter för  mycket eller fel mat till mellanmål så kan det sluta med att man inte orkar äta mer den dagen.


                                       
Det är också viktigt att veta skillnaden på att "småäta" och att äta mellanmål. Ett mellanmål är just ett planerat mindre mål som ska ätas mellan frukost -lunch och mellan lunch-middag, det är ett planerat mål och därför ska även mängden och maten vara planerad i förväg, så gott som det går i alla fall. Ta tex ett av mina favoritmelanmål när jag inte dietar, kesella och bär. Jag äter aldrig en hel kesella till mellanmål och kommer därför inte att äta direkt ur förpackningen. Jag bestämmer därför innan att jag ex ska ta 3 matskedar kesell och 2 matskedar bär, sen blandar jag det i en kopp och det är mitt mellanmål. Om jag skulle blanda hela förpackningen så finns risken att jag äter mina skedar och sen kanske tar en till ...och en till ... och till sist har jag ätit för mycket och överskridit kalorierna för mitt mellanmål. Samma sak gäller för er som t.e.x.äter knäckebröd och ex keso till .. bestäm innan hur många knäckeskivot ni sks ha, lägg sedan på den mämnden keso ni ska ha och ställ sedan tillbaka bröd och keso, då har ni avgjort hur mycket ni ska äta och kommerinte att lockas av att ta ett knäcke till .. eller kanske lite mer keso ....

Jag tänkte ta upp 3 olika slags mellanmål, eller snarare mellanmåls-grupper och ge er alternativ på vad JAG tycker är bra mellanmål:

Grupp 1 - Mellanmål för de "Nyttiga"
 Ni vill alltså varken gå upp eller ner i vikt, ni vill bara ha ett nyttigt och energigivande mellanmål. De nyttiga kan självklart också äta allt från de andra mellanmålsfrupperna också.

- 1 kopp Kesella ( ca 2-3- matskedar) , eftersom ni inte tänker på kalorierna alltförmycket så kan ni även välja Kesella med smak. (Naturell kan vara god med bär)
- Frukt och bär, 1st frukt eller ca 1 näve bär (förslagsvis med kesellan).
- 1 kopp youghurt, även fast ni inte har ett syfte med er vikt så är det bra om ni tar en med så lite socker som möjligt och med lägre fetthalt. (förslagsvis med 1sked bär i)
- 1st knäcke med 2-3 teskeder keso och lite örtkrydda. Knäckebrödet ska vara fiberrikt och med så lite socker som möjligt..
- Nötter, ca en näve.
- 1 st Ägg



 

Det finns många fler alternativ med dessa tycker jag är lättillgänliga och lätta att ha på jobbet / skolan.

Grupp 2 -Mellanmål till de som vill gå upp i vikt.
Nu tror ni säkert att jag kommer att skriva att de ska dricka grädde,äta snickers och annat skit ... Smala människor är fortfarande människor med behöv av bra mat med kvalitet som ger energi, de behöver inte tomma kalorier. Det är svårt för människor med viktökningsproblem, till och med svårare än för de som vill minska. De mår i princip konstant illa och har ingen apetit, råkar de dessutom äta lite för mycket så är risken att det sista målet för dagen blir det första mellanmålet och det är riktigt dåligt.
- Gainer, Ett protein som även innehåller kolhydrater och fett, det brukar oftast smaka väldigt godd och milk-shake aktigt och är mycket lätt att blanda med röd eller grön mjölk.
- Smoothie gjort på ex. Banan som bas, vaniljyoghurt (eller annan smak) med lite högre fetthalt och med annan valfri frukt i + honung.
- Nötter, cashew,valnötter,pecannötter.. you name It. Dessa kan också blandas i smoothien.
- Torkad frukt.
- Mörk chocklad, kanske en längd + lite nötter till.
- Kesella
- Ost -tex. Babaybell, de är små,smidiga och goda, men ett par skivor av annan cheddar eller gouda går också bra.
- En bit fiberrikt bröd med ost, om detta inte är för mättande, kom ihåg att lunchen kanske bara är om 2h och då ska ni vara hungriga. Det är gott att ha lite honung på brödskivan också.
- Grekisk yoghurt - förslagsvis med honung,bär eller nötter i, eller bara naturell.
- Riskakor i alla smaker.
- Havrekakor med lagom med socker, alltså ni behöver inte ta de med mest socker i.



Det finns en massa fler alternativ som jag säkert inte har nämnt, men även dessa är väldigt enkla och lätta att ta med sig mellanmål.

Grupp 3 -Mellanmål för de som vill gå ner i vikt.
För oss (jsg är currently en av dem) finns det inte så många alternativ och de flesta är baserade på mycket protein och lite kolhydrater samt inget socker. Jag delar upp denna grupp i  ytterligare 2 Grupper :  "Ketosarna" - de som äter 0g kolhydrater och Low-carbarna - lite utvalda kollisar och lite fett.

Ketosarna:
- Äggvita - det är alltid smidigt att ha färdigkokta ägg och vitan är i princip fett och kolhydrat fri med därför mycket proteinrik.
- Animaliskt protein - Magerrökt skinka,kalkon,kräftsttjärtar,räkor..
- Whey protein med vatten.



Low carb:
- Allt från ovan.
- Lätt kesella (2-3 teskedar)
- Mini keso ( 2-3 teskedar) med ex. fun light för att göra den godare.
- 1st baby bell eller 2-3 skivor gouda ost.
- Gurka,isbergsallad, avocado - Gröna grönsaker.
- Whey protein med minimjölk.



OBS! Jag är inte Fredrik Paúlun eller Anna Skipper, alltså ingen utbildad dietist, mina förslag bygger endast på min egna erfarenhet, egen research och lite common sense :)
Om ni har fler förslag på bra mellanmål för grupperna ovan så är ni mycket välkomna att inkomma med dem :)

Annars? Frågor? Funderingar? Feedback?





3 kommentarer:

  1. Jag lyckas välldigt sällan klämma in nått mellis.. Kaffe , apelsin eller en Gainomax är nog mina mellis.
    Frullen är ett annat bekymmer.. gillar inte ägg!! Just nu äter jag lite keso med en eller en halv banan , lite pumpa frön och en msk vanilj kesella ! Står mig bra på det .

    SvaraRadera
  2. tack för grym blogg och för att du svara på frågor!! hur sent brukar du äta innan du lägger dig för kvällen, alltså är middagen det sista du äter? vad är baby bell? ha det fint!!

    SvaraRadera
  3. Ett väldigt bra tips angående att ta upp vad man har tänkt äta och sedan stoppa undan resten. Har man t.ex. brödlimpan (som egentligen bör undvikas) framme så är det oerhört lätt hänt att man tar 1-2 extra brödskivor utan att man egentligen är i behov av det.

    SvaraRadera