fredag 3 februari 2012

Low cal & LCHF - Panacotta!

Jag tänkte börja experimentera lite med sockerfria "söt"-saker och idag ska jag dela med mig av mina Panacotta recept, ett för LCHF:are och det andra för de som räknar Kalorier.LCHF:are väljer med grädde och kalori-räknare med mjölk. När det gäller mått så är det i princip omöjligt, för mig alltså. Allt beror på hur mycket grädde/mjölk ni väljer att använda. Smaken är som baken, det är ni som bestämmer genom att hela tiden smaka av.

 Ni behöver:
1. Grädde eller mjölk.
2. Sötningsmedel, flytande.
3. Vaniljpulver.
4. Vaniljarom.
5. Toffeearom.
6. Kanel
7. Gelatinblad

1/2 liter mjölk/grädde ger ca 10 små skålar/espressokoppar (som jag använder).

1. Häll i grädde/mjölk i en skål av valfri storlek. Det ska naturligtvist vara den fetaste vispgrädden till LCHF och Mellan eller lätt-mjölk till Lowcal panacottan.
2. Tillsätt en nypa vaniljpulver och aromerna, smaka hela tiden av. Överdriv inte med aromerna , gör ni det så kan det lätt bli en alkohol-ish smak på panacottan. Ett par droppar av varje brukar räcka.
3. LCHF:are kan tillsätta sötningsmedel tills de får den önskade söt-heten. Kcal- räknare behöver överdriva lite mer med sötningsmedel då mjölken inte är lika söt som grädde och kräver lite extra sötningsmedel.
4. Tillsätt en nypa kanel, överdriver ni så kan panacottan lätt bli besk. Kaelen ger den där "lilla extra" smaken.
5. In med skålen i micron tills det börjar koka. Jag vet att man inte kan "se" när det börjar koka i micron så det gäller att värma några minuter i taget tills det kokar.
6. Medans ni värmer mjölk/grädde så kan ni lägag gelatinbladen i blöt, de behöver ligga i ca 5 minuter. Ca 1/2 liter mjölk/grädde kräver ca.4st gelatinblad.
7. Tillsätt gelatinblad och rör om tills de är ett med mjölken/grädden.
8. Häll upp i små skålar,koppar ..whatever och in med dem i kylskåpet.
9. Dekorera med lite bär om ni vill.
10. Njut av en god panacotta utan dåligt samvete :)

Så här ser min panacotta ut :)



Enjoy!

1 kommentar: