fredag 1 november 2013

Mina tankar om barnuppfostran

Tjoho! 

Sitter och strökollar (kan man säga så?) på Real housewifes of Beverly hills och försöker att inte bli galen på det faktum att jag typ inte andats frisk luft på en vecka.
Fötterna som läkaren sa "inte BÖR göra on alls" höll mig vaken halva natten. Varken oxycontin,Gabapentin eller Alvedon hjälpte. 

Men sen blev bättre, vill ni veta varför? 

Min kusinson Aleks och min Kusin hälsade på.

De som känner mig vet att jag älskar barn. Jag har olika favoriter hos olika åldrar, varje ålder har lixom sin egna charm .. Och en del rätt o-charmiga grejjer också såklart :-)

Aleks är 10 år och världens smartaste 10-åring tycket jag ;-) 

Jag pratar med honom som om han vore vuxen och ibland glömmer jag faktiskt hur ung han är. Jag tycker att det är superviktigt att man pratar ordentligt (inte bebisspråk) med barn, de är faktiskt mini männsikor och inget annat! 

Idag ville han se Ridley Scotts Alien (?!!) . Jag blev väldigt positivt överraskad eftersom jag ÄLSKAR Alienfimerna men insåg också att sen kunde bli lite tråkig för honom, men det sa jag inte till honom.

Vi satte på filmen och varje gång jag märkte att det svar svårt för honom att hänga med så flikade jag i lite vad som händer och varför.. Han skulle aldrig erkänna själv att han inte hängde med ;-)

Han ställer otroligt smarta frågor vilket är superkul.. Och mindre kul när jag inte kan svara på dem, men Vet vad jag gör när jag inte på svara på dem ? 

Jag säger Jag vet inte, men varför tar vi inte reda på det tillsammans? 
Jag hittar inte på, jag chansar inte och jag försöker inte spela smart eller hålla masken.. Känner vissa föräldrar som gör så, det är FEL.

Jag vet att man som förälder inte alltid känner att man har tid , eller är stressad, eller är på dåligt humör, men guess what? Det skiter barn fullständigt i, och de har rätt! 

Som föräldrar har man rätt att "screw up" ibland, men varför inte vara ärlig mot sitt barn och säga "mamma/pappa, mamma/mamma, Pappa/Pappa gjorde fel, vis skulle inte ha sagt/gjort så, vi gjorde det på grund av den/det här och vi ska försöka göra så gott vi kan för att inte göra det igen. Vi gör också fel och inget av det vi gör är ert fel! 

Det är inte barns fel om de är ouppfostrade,odrägliga,omöjliga .. Det är BARA föräldrarnas fel..

Tycker JAG :-)

Jag har inga barn själv så jag kanske inte ska snacka skit, men barn är rätt enkla . De behöver bli guidade, se behöver regler , de behöver ärlighet och de behöver KÄRLEK.

Jag vet inte vilken slags mamma jag kommer att bli, men jag vill gärna tro att jag kan hålla mig till allt jag skrivit ovan.

Jag vet atta det här är  uttrycket är uttjatat, men det gör det inte mindre sant.

" Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör" 

Allt som jag skrivit ovan är endast MINA tankar ...

Ni får väldigt gärna kommentera om ni tycker att jag har fel? Om ni tycker att jag "spelar smart" ? Men säg värna om ni tycker att jag tänker rätt, det är viktigt för mig att veta.

Annars önskar jag er en trevlig Lördag, eran kommer garanterat all bli mer spännande än min! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar