lördag 2 augusti 2014

Bye bye Alanya...

Har as we speak packad klart mina väskor och hoppas till gud..Allah..buddha.. Att jag inte har för mycket övervikt.
Vet att jag har lite, men på arlanda förbisågs det.. Har dock en känsla av att det inte kommer att hända här och att de säkert tar 1000 kr/kg övervikt..

Vi blir hämtade av en private transfer vid 11 som kör oss till Antalya ca 2h härifrån. Från Antalya åker vi till Istanbul och därifrån vidare till Belgrad.

Alanya har varit.. En erfarenhet :-)

Det viktigaste för mig, alltså havet och stranden, var nästintill perfekt! Haver alltså.. Herregud va underbart och stranden var så pass bred att den aldrig kändes crowded. Vågorna i havet gjorde det kul att bara vara där men även att bara flyta runt på vattenmadrassen.
Som sagt, mer än nöjd med havet och stranden! 

Resten.. 
Turkarna är ett varmt folk (kan man söga så? ) de är öppna och trevliga... Men samtidigt kan de även vara väldigt otrevliga.
Jag pratade med säkert 15 pers, turister som åkt till Alanya de senast 5-10 åren och alla säger samma sak
"Turkarna är inte lika trevliga längre, de har blivit för påstridiga och agressiva i sin "försäljning" och priserna är generellt alldeles för höga.
Vi kommer inte att komma tillbaka hit nästa år igen."

Jag kan inget annat än att hålla med dem, speciellt ang priserna, det är verkligeb sjukt dyrt här., speciellt maten.
Jag förstår att det är ett turistställe, men med tanke på standarden här så är det inte OK.
Det tycker uppenbarligen inte turisterna heller, därav de många tomma solstolarba på stranden och på restaurangerna.
Jag kan bara anta att turkarnas aggresiva försäljningsmetoder kommer ifrån en desperation att tjäna så mkt som möjligt på de få turister som kommer i år.

Jag skulle lätt kunna säga att jag inte vill åka till Turkiet mer.. Men det är inte sant, Alanya representerar inte turkiet, det är The white trash paradise in Turkey.

Vill Svenskar sola och bada men äta exakt samma mat som i Sverige så ska de komma hit. I alanya är det näst intill omöjligt att hitta riktig turkist cuisine.

Ang Party så går det verkligen att undvika, bor du nära Cleopatra beach så har du en promenad på ca 20 till stan där de flesta rest, butikerna och partybåtarba finns.

Summa sumarum: 
Turkiet igen - mjaa , antagligen om mågra år igen, pga havet.
Alanya: Never again.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar