torsdag 16 oktober 2014

Foodoholic

Halloj, 

Sitter och avslutar mitt jobb för dagen samtidigt som jag letar anledningar till varför jag inte ska pallra mitt feta arsle till SATS. Jag är trött, det regnar, det är kallt, jag behöver tvätta håret, föna och locka...storstäda garderoben och badrummet är jag ju oxå extra sugen på just nu .. 

Samtidigt flippar jag igenom att citat på Instagram #fitsporation #aldrigvila #ochdefårmigbaraattviljagrävanermigunderfiltenmer.

Igår satt jag och gjorde collaget till min bakgrundsbild här på bloggen. Min telefon bestämde sig för att flippa i somras och jag hade tydligen inte säkerhetskopierat i ICloud så alla bilder försvann, därför grävde jag i gamla Facebook och instagrambilder och stötte på de här två bilderna  tagna för ca 4 år sen:


J A , det är jag på bilderna! 





Kommentarerna på Facebook var endast positiva : 

"Fyfan va snygg" 
"Du har aldrig sett bättre ut" 
"Vilken form du är i" 

Den sista är bäst ... Vilken form! V I L K A former ser ni här? För jag ser absolut inga. Jag ser ren och skär muskelförtvining på grund av svält. Jag levde på 1 fisk. En ynka tilapia delat på tre delar med sallad till och jag tränade T R E gånger om dagen! 

Jag skyller inte på folket som kommenterade, de gav mig beröm för att jag hade tappat så många kg, närmare bestämt 25kg.

Det värsta var ändå att jag tyckte att jag fortfarande var tjock?! 

Jag ankommer ihåg den kvällen, jag höll på att hänga tvätt på tvättstället och min man satt vi bardisken och åt middag. Själv hade jag ätit mitt sista mål för dagen 3h sen. Han frågade mig hur mycket jag väger och jag mumlade ... Mkt fortfarande. Han frågade mig igen och jag svarade 53. Han frågade sen om jag verkligen hade ätit allt som han hande skrivit mig att äta? Han hjälpte mig lite med maten då.
Jag ljög utan att blinka och svarade absolut.
Då måste vi se till att du äter mer sa han väldigt bestämt, för du har inga muskler alls kvar.

Jag kommer ihåg paniken jag kände då, shit, måste jag äta mer?? Då kommer jag att bli tjock igen.

Jag svarade bara, absolut, jag kan äta mer.

Kom och ät lite mer nu, sa han.

Jag orkar inte, åt precis. Ljög jag.

Ät nu sa han! 

Då började jag gråta.

Efter det hade vi ett långt samtal och jag började äta mer.

Lite väl mkt etersom jag nu väger ca 20 kg för mkt .. Men skämt åsido, det hade kunnat gå väldigt snett för mig om inte han hade varit tuff och sagt ifrån.

Min poäng ... Om jag nu har någon ... Är att försöka vara ärliga mot människor runtomkring er. Nin kanske  inte tror att de hör er, ni kanske inte tror att de lyssnar, men jag lovar att ni sår ett frö. Ett frö som växer till att de så småningom tänker till om och gör det rätta.

Mitt frö kom i form av en gigantisk buske med taggar  som inte tog ett nej, men alla är inte lika lyckligt lottade som jag.

När jag såg ut så som jag gjorde så var det ingen som frågade mig hur jag mådde. Jag säger inte att det hade hjälpt , jag är envis som en åsna och måste lära mig den hårda vägen. Men om någon hade frågat mig hur jag mår, eller sagt att jag inte har några muskler kvar,eller uppmärksammat de faktum att jag knappt kunde stå på benen, så kanske jag inte hade varit lika uppmuntrad till att fortsätta att svälta. Som sagt, skyller inte på någon annan, utan försöker bara att tänka lite på hur jag skulle hantera situationen.

Hur kommer jag att göra om jag hamnar i samma sits med mina barn i framtiden ? Värt att tänka lite extra på.

Nuförtiden så är jag inte hungrig , eller jo, men inte pga någon diet, utan för att jag glömmer att äta, därför går jag inte mer i vikt... En ond cirkel det där.

Med anledning att jag gått hungrig under många och långa perioder så har jag nu något som kallas för "damaged metabolism" , min ämnesomsättning är skadad och väldigt låg. Jag går upp i vikt av en kaka på en dag, och det tar mig 3 månader i bästa fall att gå ner kakan. Det är tufft och min motivation är sällan på topp.

Nu sköter jag mig med maten, men är så förjävligt svag. Varje dag kämpar jag mot att inte äta skräpmat och bara ligga och glo på serier. Jag har en ätstörning och den ska botas ... Eller jag ska i alla fall bli en recovered foodie! 

Imorse cyklade jag och jag ska cykla ikväll igen. Imorrn ska jag köra ett grymt benpass, så det så!!!! 

Den här bilden är tagen för 8 år sen ..... Jag vill ha mer muskler än så ..


Så här ser jag ut nu + 2-3 kg! ...



Det finns M Y C K E T att jobba på! 

Pöss på er! 










 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar