onsdag 26 januari 2011

Dieter del II - Atkins

Jag kommer ihåg när Atkins först blev aktuellt, jag gick mitt andra år på gymnasiet och försökte febrilt gå ner typ 3 kg, ha, det var tider det. Mamma var också som mulligast då och kom alltid hem med snacks som vi käkade i soffan medans vi kollade på Desperate Housewifes eller någor liknande. Jag kan ärligt talat inte säga vart jag hade hört talas om Atkins, men tippar på att det kom ifrån någon form utav skvallertidning. Aaanyway jag och mamma bestämde oss för att börja med Atkins stenhårt. Det käkades Entrecote och baconsallader med ost, samt äggomeletter med mycket ost. Mamma rasade i vikt, jag skojjar inte, hon gick ned ca 15 kg på två veckor medans jag gick ner .... NADA,NISTA,NOTHING alltså INGENTING! Jag tränade till och med varje dag, men jag gick inte upp i vikt heller. Så vad säger detta om Atkins? Jo, att alla börjar med olika förutsättningar, både genetiskt och livsstilsmässigt. För min mamma så fungerade det att äta en massa fett, protein och inga kolhydrater, detta tyder på att hon innan detta stoppat i sig en massa Kolhydrater, främst i form utav socker,vitt mjöl genom bröd,pasta osv. och när hon slutade med detta så tappade hon först en massa vattenvikt och sedan hjälpte fettet henne att bränna fett (se mina tidigare inlägg om hur detta går till). Jag å andra sidan åt inte mycket socker alls, ingen pasta och inget bröd innan, inte heller så mycket fett så för mig så blev det alldeles för mycket KALORIER genom de fettet jag nu fick i mig och trots att jag tränade hårt varje dag så lyckades min kropp inte förbränna allt jag fått i mig. Jag gillar atkins för att det består utav tre stycken faser och allt gör man steg för steg + att det är mycket enkelt. Men nu ska nni få lite mer fakta om hur man följer Atkins Dieten.

Atkins

Protein,fett och även kolhydrater är de huvudsakliga näringsämnena i maten som man får i sig med atkins, alltså i princip allt vi behöver. Målet med atkins är att stabilisera blodsockernivån genom att minska rejält på kolhydraterna och skippa socker,mjöl i princip alla vita kolhydrater helt.
Man ska inte behöva räkna kalorier , istället så kontrollerar man som jag nämnde innan, intaget av kolhydraterna. Fettet och Proteinet ska, och kommer att ge tillräckligt med energi. I de senare faserna av Atkins(då man får äta kollisar) så kommer GI att spela en stor roll, det gäller då att äta kolhydrayer som är av lågt GI. Målet med Atkins är att lära känna sin kropp, att genom de olika faserna komma fram till hur mycket Protein, Fett men faramför allt Kolhydrayer just DU kan äta för att hålla vikten. Det finns tyvärr inget facit för detta utan ni måste testa er fram själva.
Vidare....

Atkinsdieten har fyra faser

Fas 1 - Induktion

 (nu koppar jag detta från http://atkins-diet.just.nu/ , orkar inte skriva allt och det är så bra info)
Denna fas förknippar de flesta med Atkins dieten. Men det är en kortvarig fas som är till för viktminskning. För att gå ner i vikt, måste kroppen ta av den fettreserv som finns bunkrad i kroppen. Därav det drastiska momentet att starkt begränsa intaget av kolhydrater.
I fas 1 är det viktigt att du därför inte konsumerar kolhydrater.
De första 10 dagarna kommer vikten att gå ner kraftigt. En normalstor person kan gå ner 4-5 kg (om man inte slarvar med intaget av kolhydrater). Slarvar du med en chokladkaka eller en dag i perioden så får du inte ut full effekt av din bantning.
När du märker att att din viktminskning trappas av (ca 10-14 dagar), och om du känner dig nöjd, kan du gå över till fas 2.
I början av din diet ska du tänka på följande:
  • Ät ungefär 20 g nettokolhydrater om dagen. Låt måltiderna bestå av fågel, fisk och kött.
  • Bladgrönsaker är din främsta källa till kolhydrater.
  • Ät tills du är nöjd, inte proppmätt.
  • Fortsätt med induktionsfasen i minst två veckor. Om du behöver gå ner mycket kan du fortsätta med induktionsfasen i upp till sex månader.
  • Drick mycket vatten.
  • Ät produkter med mycket smak,(som mögelost), om du får behov att stoppa i dig mat.

Fas 2 - Pågående viktminskning
Denna fas kan också vara bra för dig att börja med, om du inte vill genomgå första fasen (som kan vara jobbig de första dagarna med trötthet och hungerkänslor). Här går du långsamt ner i vikt och du anpassar matintaget till ett lågt intag av kolhydrater.
  • Bromsa viktminskningen genom att gradvis öka ditt intag av nettokolhydrater. Nettokolhydrater är kolhydrater som påverkar blodsockret och därmed produktionen av det fettlagrande hormonet insulin.
  • Öka under den första veckan till 25 g nettokolhydrater per dag. Öka till 30 g den följande veckan, och fortsätt att öka med 5 g per dag varje vecka, så länge du fortsätter att gå ner i vikt.
  • Börja att äta mer grönsaker utan stärkelse, nötter, bär eller andra produkter snåla på kolhydrater. Fortsätt dricka något mer vatten än vanligt.
Fas 3 - Övergångsfas
När du är 2-3 kilo ifrån din målvikt börjar du med övergångsfasen.
  • Öka varje vecka med 5 till 10 g nettokolhydrater så länge du fortsätter att gå ner i vikt.
  • Börja gradvis med små portioner av frukt, fullkornsprodukter och grönsaker med stärkelse, till exempel morötter, majs eller squash.
  • När du hållit din målvikt under en månad har du nått din målvikt och nått den fjärde fasen. Nu bör du veta hur mycket kolhydrater du kan äta per dag utan att gå upp i vikt.
Fas 4 - Livslångt upprätthållande Om du äter enligt Atkins för att behålla vikten, eller för andra hälsoskäl, så kan du starta direkt på denna fas. Tänk på att inte äta mer kolhydrater än du gör av med. Motion och ett liv i rörelse är viktigt för att bibehålla din vikt (och för att inte börja gå upp i vikt igen).
  • För att behålla din målvikt fortsätter du äta på samma sätt - minska på sockerintaget och intaget av onödiga kolhydrater.
  • Försök att ha i bakhuvudet antalet kolhydrater du kan äta utan att du går upp i vikt.
Vad tycker jag om denna diet?

Jag skulle snarare kalla den en livsstil, det blev i alla fall så för min mamma. Hon har gått upp och ner lite under åren, men nu har det gått 5 år och hon använder sig fortfarande av samma metod när hon ska gå ner. Min mamma lärde sig vad kolhydrater,fett,protein och GI genom Atkins. Fas 4 är mitt personliga mål, och jag kommer i princip att följa atkins, med lite egna modifieringar. Jag säger inte att denna diet är perfekt alls och tycker inte om att de avråder er ifrån att räkna kalorier, men jag har ett levande bevis hemma på att Atkins funka, inte bara för "snabb bantning" utan långsiktigt .

Denna mannen har vi att tacka för vår nya livsstil.

Dr. Atkins



Any questions?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar