fredag 21 januari 2011

Svar till Robin!

Hej!
Jag är en kille på 13 år och undrar vad du äter innan träning? Och undrar även om du har något bra förslag på mellanmål?
Bränna fett är det jag vill göra och sedan byta till en annan kost till att bygga muskler. Men låt oss hålla oss till fettförbräningen. Tränar minst 7 gånger i veckan men är inte väl tränad alls. Nu vill jag lägga upp en plan på Ca 6månader och skulle vara bra och få litte hjälp med det. Mina mål är väl igentligen att vara nöjd med mig själv. Men tappa 5-8kilo ca och sedan börja bygga muskler.
kan du tex lägga ut vad du äter en vanlig dag och vad du äter innan träningarna för har läst lite om ketodieten och verkar som många dricker proteindrink innan träningar. Skulle uppskattas starkt
//Robin
Hej Robin!

Det är otroligt kul att du är så motiverad och självklart ska jag hjälpa dig, men det kommer jag inte att göra om jag talar om för dig hur jag äter och ber dig att göra detsamma. Jag är mer en ett par år äldre än dig och min kropp är redan utvecklad, medan du min vän har den fördelen att du fortfarande utvecklas. Min man (http://www.musculus.blogg.se/) säger alltid att han skulle ge vas som helst för att kunna ha den naturliga styrkan som han hade i din ålder. Det jag försöker säga till dig är att om du börjar med ketosdiet nu så kan det hända att du rubbar den här naturliga utveckligen och det kan få allvarliga konsekvenser. Det jag vill hjälpa dig med är att inse att din naturliga styrka är din största fördel.När det gäller maten så ska vi hålla det enkelt och bra kvalitet.
Du säger att du tränar 7ggr i veckan och fortfarande inte tappar vikt/bygger muskler, jag antar att du sysslar med någon sport, ditt problem tror jag är att du får u dig för mycket tomma och onödiga kalorier, har jag rätt?
Jag vill än en gång bara poängtera hur bra det är att du har börjat tänka på det här med rätt mat och träning så pass tidigt och känner att det är mitt ansvar att hjälpa dig på bästa sätt.
I mina tidigare inlägg så har jag förklarat om protein,kolhydrater,fett och kalorier, ditt första uppdrag är att läsa detta, det är viktigt om du ska lära dig att äta rätt!
Ditt andra uppdrag blir att läsa inlägget om sömn & vatte, utan sömn kommer din kropp och musklerna inte att utvecklas som de ska och du kommer att tappa mindre vikt och utan vätska så kan du t.o.m bli sjuk!

Här kommer några förslag på vad du kan äta under dagen, följ nu inte detta slaviskt och kombinera gärna:

Frukost:
Ägg
Skinka,kalkon,kasslerHamburgerkött,bacon,kallrökt lax(finns skivat i förpackningar)
Fullkornsbröd, de som inte har för mycket tillsatt socker, med mycket fibrer.
Musli, med mindre socker och mer fibrer.
Fil, även denna kanske med mindre socker
Havregrynsgröt med frysta bär, eller kanske en sylt med mindre socker.
.... Frukosten ska innehålla Mycket protein, Långsamma kolhydrater och bra fett.

Mellanmål:
Kesella - Lätt + frysta bär
Kesella Lätt+fun light (blir som yoghurt)
1-2 Ägg
1-2 skopor Protein
Frukt

Lunch:
Kycklingfilé,Lax,Torsk,Tonfisk,Biff,Fläskkött-helst filé.. i princip kött,fisk,fågel.(Protein ska du äte mest av)

Kolhydrater:
Fullkornsris
Fullkornspasta
Sötpostatis
All sallad + rotfrukter

Fett:
De mesta av de bra fettet kommer ifrån fet fisk och olivolja(som du helst ska steka allt på), men om du nu ska välja t.e.x. någon sås så är det bra att de innehåller mindre socker och mer fett och protein, t.e.x. tzaziki gjort på lätt kesella osv.

Angående vad du ska äta innan träning så föreslår jag ett bra mål mat, alltså som innehåller Protein,fett och kolhydrater. Anledningen till att folk dricker proteindrinkar är oftast att de inte hinner äta på jobbe,skolan osv.

Efter träningen ska du äta en rejäl middag , i princip samma sak som du äter till lunch men kanske mer protenrik mat. Försök att inte äta för mycket socker för sent på kvällen, dels är din ämnesomsättning inställd på sömn och det kan även rubba din sömn.

Jag är medveten att du är i den åldern då sk din skräpmat är en väldigt stor del av din vardag, jag tycker inte att du ska skippa den helt och håller men försök att minimera den i din kost, alltså låt den bli ca 20% av din kost. Det är inte bra för dig att utesluta något ifrån din kost nu, jag är fullt allvarlig när jag säger att om du börjar med ketosdieter så kan du rubba din utvecklingskurva. Kanske behöver du inte gå till McDonald´s varje gång kompisarna går, eller så kan du ta en sallad iställe. Ät bara tills du är mätt och ät när du är hungrig, inga svältmetoder för du ska orka med träningen också.

Min sista uppgift till dig Robin har med träning att göra. Jag vill att du gör basövningar såsom Armhävningar - smala & breda, Dips,Chins och sit-ups. Be dina föräldrar att köpa en motionscykel hem och när det blir fint väder gå ut och spring. Detta var kanske inte vad du ville höra, men jag vill inte att du börjar träna på gym med vikter tills du skaffat dig en grundstyrka i kroppen tro mig Robin när jag säger att med den styrkan när du når rätt ålder så kommer det att gå grymt bra för dig på gymet!
Kom ihåg att läsa på själv om kost och träning, då kan du bara bli bättre!

Hoppas att du fått svar på dina frågor, hör av dig igen annars!

3 kommentarer:

  1. Tack så hemskt mycket!
    tack för alla tips och sådant.
    men jag har slutat äta godis och sådant nu så undrar jag en sak.
    vad äter du istället för godis och sånt?
    tack ännu en gång!!
    MVH robin

    SvaraRadera
  2. Om du menar på en lördag kväll så skulle jag rekommendera att det blir din fria godislördag, annars är det proteinrika t.ex. Mellanmålen som jag föreslog som gäller! Försök att undvika småätandet och är ordentlig mat när du känner dig hungrig!
    Som sagt, jag är här för dig om du har fler frågor, lycka till :-)
    Mvh
    Anna

    SvaraRadera
  3. Skönt o se Motiverat folk ! :) glädjer mig, funderar på att skaffa blogg jag med alltså :) vill hjälpa folk. får bli lite senare ;) när jag har lite mer tid, fullt upp med allt annat :) kul o se att det är någon som bryr sig om andra med! keep it up !

    SvaraRadera