onsdag 19 januari 2011

Svårt att sova????

Jag tränar på SATS och får därför varje månad(?) hem deras nyhets tidning SATS MAGASIN, alltför ofta händer det att jag inte ens bläddrar igenom den utan den ligger och skräpar på mitt bord för att sluteligen hamna oläst i papperskorgen. Den här gången var det något lockande med Peter Jihdes äckligt tjäcka nuna som gjorde att jag bestämde mig för att bläddra igenom den och hittade en mycket bra artikel om sömn, eller egentligen sömnbrist. Jag kände mig genast träffad och tänkte att det är många andra som också kommer att känna sig träffade, såna som jag som redan slängt SATS tidningen i papperskorgen ..heh .. aanyway.. artikeln handlar basically om scary saker som händer med kroppen och hjärnan om man inte sover...

Visste ni t.e.x.att kroppen återhämtar sig och bygger upp sig när vi sover och rubbar vi den processen eller inte ger kroppen tillräckligt mycket tid så kan det sluta med att vi blir deprimerade feta människor med hjärtproblem, det tycker jag är scary som fan!

Tiden räcker inte till nuförtiden. Vi ska upp tidigt, jobba 8-9h, träna eller om man har barn hämta dem på dagis, fixa och dona hemma, kanske blogga och sen varva ner (?!) och somna in...
Ungdomar sitter och Facebookar hela natten och jag sitter och dubbelbloggar, till er och översättar åt min man. Småbarnsföräldrar får ingen somn på nätterna och den som inte har föräldraledigt måste ändå upp 06.00 och pallra sig till jobbet.

Hur ska vi då kunna somna? och hur mycket sömn behöver vi?
Det finns tydligen inget svar på hur länge man ska sova per natt, vissa kan tydligen klara sig på fem timmar och sen finns det såna som jag som behöver typ 10 timmar.
Forskare trodde förut att sömnbrist berodde på att människan hade en psykisk sjukdom men nu visar det sig vara tvärt om, man blir psykiskt sjuk av att inte sova! Vi ältar oss på nätterna till depression, helt sjukt!

Man ska tydligen också bli smartare av att sova. Hjärnan är som en dator som uppdaterar minnen och ny information medans vi sover, detta är förklaringen till att man känner sig helt IQ-befriad när man missat ett par timmars sömn, man blir ju det på riktigt. Ungdomar växer bättre eftersom tillväxthormon bildas i sömnen, men statistik tyder också på att ungdomar sover mindre, kommer mina barn att bli dvärgar eller?
Att sova håller oss friska, ofta känner man sig dålig på jobbet och stannar kvar "står ut lite till", om man bara lyssnade på kroppen och gick hem och sov så kanska kroppen hinner återhämta sig så pass mycket att man vaknar frisk, detta beror ockspå på hur pass sjuk man är.

Vår Sömn är indelad i 3 olika faser:

FAS 1-2
Den hrä fasen kallas för den lätta sömnen och leder till den djupare sömnen, man är fortfarande väldigt lättväckt och pendlar mellan att sova och dåsa.

FAS 3-4
Detta är den djupaste delen av sömnen, nu sker återhämtningen och kroppens tillväxthormon bildas och sprids.

FAS 5
REM sömnen kallas den, REM tår för Rapid Eye Movements och kallas även för Drömsömnen, nu uppdateras minne och koncentrationsförmåga och återhämtas.

 Efter en månads sömnbrist rekommenderas KBT - Kognitv beteende terapi, den ska hjälpa en att bryta ner och ändra sina sömnvanor .

Några exenpel på vad man sysslar med i KBT är:

- Att lägga sig samma tid varje kväll.
- Att inte ligga kvar i sängen och grubbla när man inte kan sova utan upp och hoppa och göra något tills man blir sömnig.
- Att skriva sömndagbok (Vem fan kommer göra det?)

Personligen så rekommenderar jag ett träningspass med mins 15min Bastu efteråt+ strech (som jag är jättedålig på). Då ger man kroppen tid att varva ner och blir alldeles mjuk och sömnig. För er som inte tränar, well, det kanske är en anledning till att ni inte kan sova, ni är FÖR utvilade!

Nu ska jag Cykla lite och strecha efteråt för att varva ner .. hoppas det funkar ..

Annars skulle det vara jättebra om NI kunden dela med er lite av era bästa insomningstips, vad säger ni???


By the way .. så här vacker är jag efter en sömnlös natt ........:-S



Hjälp mig bli snyggare, please!!!!



4 kommentarer:

  1. Hej:)
    gillar din blog!
    om du går in på länken http://fototavling.idg.se/pc-for-alla/vintertavling/sky och betygsätter min bild och "gillar" så kan jag göre reklam för din blog:)?

    SvaraRadera
  2. Tackar! Då har jag gått in "gillat" :)
    Senare ska jag gå in ok kika lite mer på din blogg :)

    SvaraRadera
  3. vilken underbar blogg du har!! mycket vettigt, kommer klicka runt här ett tag. tacktack!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du är mumsfilibabba för ögonen :)

    SvaraRadera