måndag 31 januari 2011

Träningsdagbok - Bröst & Armar med Hitler!

Bröst, Triceps & Biceps

Idag körde jag och Jossan, ni som läser min blogg vet redan vem hon är, ett Bröst oh Arm pass fast med en Personlig tränare, min make. Han skriver en egen blogg www.musculus.blogg.se som är lite mer Hardcore och hans träning var minst sagt hardcore idag... nu smakar det blod i min mun och jag hostar varje gång jag tar ett djup andetag.. precis som det ska vara!!!

Vi började träningen med den gamla hederliga Bänkpressen på rak bänk. Jag tjatar hela tiden om hur viktiga basövningarna är och detta är definitivt en av dem. Startposition är att ligga med hela kroppen på bänken, axlar ska vara nedtryckta i bänken och stången ska vara i axelhöjd. Greppet ska vara lite bredare en axelbrett. Vi lyfter stången och med stabila handleder böjer armbågarna tills stången kommer till mitten av vårt bröst, nästan exakt på bröstvårtan sen pushar vi lika kontrollerat stången upp. Viktigt!!! axlarna ska inte följa med i lyftet, de ska vara pressade i bänken och glöm för guds skull inte att andas. När det är som tyngst så fyller vi våra lungor med so mycket luft som möjligt, vilket i detta fall skulle representera när vi böjer armbågarna och sänker stången¨och släpper sakta ut luften när stången är på väg upp. Ni kanske tycker att jag låter luddig , men jag tror att det är lättare för er att förstå när jag förklarar så här än om jag skulle ta min Instruktörsbok och skriva det lite mer tekniskt, klaga på mig om ni vill!!!!!!

Rak Bänkpress
Jag körde...
1:a set 30 kg x 14 reps
2:a set 35 kg x 7 reps
3:e set 40 kg x 2 reps
4:e set (dropset) 22,5 kg gånger 20 reps.

Sen körde vi bänkpress på sne bänk. Här är det mesta detsamma förutom att vi siktar på övre delen av bröstet med stången och här är det ännu viktigare att tänka på att axlarna ska vara i sätet hela hela hela tiden. Den här övningen är tyngre eftersom att rörelserna är kortare p.g.a. lutningen, droppa vikterna lite så att ni inte kör på samma som med den raka bänkpressen. Även denna är en Basövning = asbra!

Sne Bänkpress
Jag körde ...
1:a set 25 kg x 15 reps
2:a set 27,5 kg x 7 reps
3:e set 22,5 kg x 12 reps
4:e (dropset) 20 kg x 20 reps

Sen körde vi Dips fast på maskin med motstånd, jag kan ännu inte göra dips själv, men det är definitivt ett avmina mål med träningen. Dips för bröst, axlar pekar lite utåt, skulderbladen ihop, lätt lutning framåt på överkroppen och blicken uppåt. Dippa långt ner och ritigt känn hur det riktigt spänner i bröstmusklerna och kom inte upp hela vägen hela tiden ska skulderbladen kunna hålla en penna, alltså vara ihop! Baaaasövining denna meeeee...

Dips - Bröst
Jag körde...
1:a set Motstånd 25 kg x 30 reps
2:a set Motstånd 20 kg x 20 reps
3:e set Motstånd 10 kg x 3 reps
4:e set (dropset) motsånd 40 kg x 50reps

Sista övningen för bröst blev peck-deck maskinen. Viktigt att ha axlarna pressade mot sätet under hela övningen som basically går ut på att pressa ihop två kuddar med hjälp av armar och bröst. Just Technogym maskinerna är väldigt stora så det gäller att vara extra noga med att pressa axlarna i sätet så att de inte hänger med i rörelserna som kan bli ganska stora.

Peck-Deck Maskin
Jag körde ...
1:a set 10 kg x 20 reps
2: set 15 kg x 15 reps

Triceps & Biceps - CIRKELTRÄNING

Sen var det dags för Triceps & Biceps och idag bestämde min man att vi skulle köra lite annorlunda. Vi körde en form utan cirkelträning där vi kombinerade Triceps och Biceps övningar.

De första övningarna som kombinerades var stående triceps push down och stående bicepscurl med stång. Jag och Jossan varvade genom att först köra 15 reps Triceps & 15 reps biceps  och sen bytte vi. Vi körde ca 4 set sammanlagt. Vikterna ska vara så pass tunga/lätta så att man klarar att köra 15 reps x 4 set.

Nästa kombination var den sittande dipsmaskinen och stående hammercurl. Hammercurl innebär att iställer för att hålla vikterna horistontellt så håller man den råkt, precis som en hammare, och sen gör man samma rörelse precis som man hamrar.Den sittande dipsmaskinen fungerar ungeför som den stående med motsåndet men när man tränar dips för triceps så ska aembågarna vara intill kroppen och axlarna uppe vid öronen, skulderbladen ska fort kunna hålla en penna. Här körde vi också 15 reps x 4 set.

Sist men absolutely fucking inte minst var Löpbandet. Intervallträning, Lutning 12.0 , vila 3-5.0 och sprint på 10-11 45 sek. vi körde 6 intervaller. Jossan blev inte ens svettig, men jag höll på att dö. Detta var verkligen ett wake up call for me, jag måste bli bättre på att sprinta ... fyfan .. det smakar fortfarande blod .. även efter fisken ...12.0 i uppförsbacke på 10.0 km/h ....Grymt jobbigt .... men grymt bra!!!!!!!!!!!!!!

BTW .. jag har säkert en massa grammatik och stavfel i min text, men klockan är nu över 23.00 och jag hinner inte kolla texten. Om ni kommenterar bara för att klanka ner på min stavning så säger jag redan nu att ni kan go fuck yourselves!
Alla ni andra underbara människor, om ni inte förstår några av mina luddiga förklaringar, please don´t be afraid to ask ... herregud jag bits inte :)


Riktigt Rippade bröstmuskler!!!!!

Men även lite Anatomu så att ni vet vad ni tränar för muskler ...


Natti natti!!!!!!!!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar