söndag 30 januari 2011

Träningssadbok - Axlar & Mage

Lördag 2011-01-29

Axlar & Mage

Idag (eller igår) var det meningen att jag och Jossan (min trogna träningspartner/vän/kollega) skulle prova på ett Shape pass på SATS medborgarplatsen, men Jossan försov sig lite så vi ändrade planerna till Rygg för henne och Axlar för mig. Det roliga började när vi skulle byta och jag inser att jag bara tagit med mig en gympasko och en handske.. men  jag ger inte upp så lätt! Först frågade jag personlane om de hade några extra skor (jag vet, asäckligt) men de hade de inte, de ville till och med låna ut sina egna till mig, vilket jag tyckte var jättegulligt, men det gick inte heller eftersom de hade för stora fötter, träning i strupor fick det bli!

Vi startade träningen med att värma upp 15 minuter på Cykel, ganska jobbigt barfota eftersom man måste kämpa för att hålla sig kvar och samtidigt håla farten, men det funkar.
SATS medborgarplatsen har de bästa axelmaskinerna och är därför mitt favvo gym att köra axlar på. Jag började passet med Axelpress på maskin. Viktigt att tänka på att handtagen ska vara i axelhöjd och att ryggen och magen ska vara pressade mot sätet under hela övningen. Det finns ett brett grepp och ett smalare grepp, jag gillar att först köra 3 set med brett och 3 set med smalt.

Axlepress - Brett grepp
1:a set 20 kg x 20 reps
2:a set 25 kg x 15 reps
3:e set 30 kg x 10 reps

Axelpress - Smalt grepp
1:a set 25 kg x 20 reps
2:a set 30 kg x 13 reps
3:e set 35 kg x 8 reps

Efter Axelpressen så kände jag faktiskt att det tog så pass bra så jag gick direk över till Flyes maskinen. Flyes maskinen är också bäst på SATS medborgarplatsen, allrså den gamla Technogym, absolut inte den nya som är gjord för gigantiska personer. Iställningar på denna maskin ska vara samma som på axelpressen.

Flyes maskinen
1:a set 10 kg x 15 reps
2:a set 15 kg x 10 reps
3:e set 15 kg x 5 reps
Flyes är er väldigt tunga och man kan inte lassa på mycket vilkt, ta hellre lite lättare vikter så att ni kan köra fler reps.

Tills sist avslutade jag axelpasset med stående axelpress med stång bakom ryggen. Startposition är  axelbrett mellan benen, lätt böjda knän, brett grepp på stången, bakom ryggen och pressa uppåt, försök att inte sträcka ut armarna helt och hållet det ska alltid finnas en lätt böjning.

Sen var det dags för mage. INTE min favorit, men ett absolut måste. Det finns en magmaskin, även denna endast på SATS medborgarplasen, man ligger ner och lyfter upp sig genom att hålla i handtag på sidorna men själv lyfta hela kroppen. Jag vet att jag är sämst på att förklara, men tänk att ni ligger och kopplar bort era ben hela och hållet och endast med armarna och magmuskulaturen lyfter hela kroppen, så jävla jobbigt men så jävla BRA!
Magmaskin - The killer machine
Det blev 4 set x ca 15-20 reps. 

Sen körde jag "rotary torso" maskinerna, de som tränar magmusklerna på sidan.
Det blev ca 4 set x 20-30 reps.

Till sist körde jag och Jossan den gamla hederliga gympaövninen så man puttar på varandras ben och man måste hålla emot.
Det blev ca 3 set x 15-20 reps

Efteråt körde vi lite kondition, latcykeln (den sittande) i 20 min ...

... Strech och sen Bastu.. med andra ord en mycket bra träning!!!



 Hur går det för er ?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar