torsdag 20 januari 2011

Vatten hjälper fettförbränningen!

Jag vill börja med att säga att jag skriver det här inlägget lika mycket för mig själv som för er, kanske t.o.m mer för mig, jag suger på att dricka vatten. Jag har en falska brevid sängenn på natten och ibland tar jag en klunk om jag är torr i munnen´och självklart blir jag törstig på träningen, men för övrigt så känner jag absolut ingen törst efter vatten. Det har flera gånger hänt att jag vaknar jättetrött på morgonen trotts att jag sovit 8h+ , och jag vaknar med huvudvärk. Min man skällde ut mig här om dagen och tyckte att jag är så jävla oansvarig och som ett litet barn som hela tiden behöver bli åmin om allt, men han syftade mest på vattnet. Han talade om för mig att anledningen till att jag vaknar på morgonen och mår som jag mår beror på att jag är uttorkad. Morgonen efter så tvingade jag mig själv att dricka 2st glas vatten så fort jag vaknade, det va lite äckligt, men på direkten så blev jag piggare och magen började kurra, det var som om jag hade satt igång någon slags motor ja lovar! Men tro inte på allt jag säger, ni ska ha bevis, eller hur? Jag tog reda på lite fakta om vatten ... va nu lite duktiga och läs... ok?

Vatten är livsviktigt!

Vi kan alltså klara oss utan mat i flera dagar men utan vätska så tar det bara några dygn innan kroppen börjar reagera. En vuxen människa får i sig ca 3 l vätska per dag, allt kommer inte ifrån vad vi dricker utan ca hälften av vätskan kommer ifrån vår mat. Vi behöver alltså få i oss 1,5L vatten per dag , det här mostvarar ca 6-8 glas, dricker ni så mycket?? Det gör inte jag :-S
Vi får alltså  ca 0,5-1L vatten ifrån det vi äter och därtill bildas ca 2,5 - 4dl vatten vid förbränningen av protein,fett och kolhydrater.

Vatten innehåller inga kalorier, och fakstiskt en nyckel till god hälsa , det renar kroppen och hjälper till med att tillföra näring till våra organ.

Om man startar varje morgon med att dricka 0,5-1L vatten så renar det kroppen, kanske därför jag kände mig som en motor, eller ett reningsverk :)



 Varför är vatten bra?
  • För att kroppen ska fungera så bra som möjligt, alltså levern,njurarna,matsmältningen,lederna mm.
  • Vatten behövs för näringstillförseln och syretillförseln till cellerna, reglering av kroppstemperaturen, blodets transport och kroppens PH-värde.
  • Vatten förbättrar koncentrationsförmågan och uthålligheten. Vatten behövs för kroppens och musklernas återhämtning vid fysisk träning.
  • Vatten förbättrar energiupptaget och förbränningen av kalorier.
  • Vatten ökar mättnadskänslan, minskar hungern. Drick exempelvis 2 glas vatten innan måltid.
  • Vatten behövs för kroppens naturliga rening. Vatten forslar bort gifter (toxiner) och förbränningsprodukter av olika slag genom kroppens reningsorgan. 
  • Vatten minskar effekterna av stress och trötthet.
  • Vatten ger naturlig skönhet för kroppen, är bra för hud och hår.
Vad händer om vi INTE dricker vatten?
  • Låg vattenkonsumption leder lätt till förstoppning.
  • Låg vattenkonsumtion leder till trötthet, sämre intellekt, koncentrationsförmåga, och prestationsförmåga. Bara några procents vattenbrist får oss i obalans och försämrar kroppens funktionalitet. Vid 10 % vattenbrist drabbas du lätt av värmeslag, 20 % vattenbrist leder till uttorkning av kroppen och tillsist död.
  • Låg vattenkonsumtion försämrar fettförbränningen och försämrar muskeluppbyggnaden i kroppen samt bryter ner muskler.
  • Ett tecken på onaturligt stor vattenbrist är ofta återkommande muntorrhet
  • Låg vattenkonsumtion kan även lura kroppen att känna sig hungrig.
  • Obs! Alkohol och kaffe är vätskeutdrivande
DRICK VATTEN FÖR FAN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar