onsdag 16 februari 2011

Dieter del V - The Zone & ISO Dieten.

Nu har jag inte skrivit om några dieter på länge och de som jag har skrivit om är de som jag tycker är enklast och tror mig veta är bäst. Men, nu ska jag ta mig in på lite mer okänt territorium och skrva lite om de mer komplicerade dieterna. Jag vet att de inte passar mig, men kanske passar de er, och det är faktiskt viktigast för mig!

I mitt senaste inlägg om Sotuhbeach dieten så lovade jag att jag skulle ta the Zone Dieten, så här kommer lite info för er som är intresserade.

THE ZONE DIETEN
The Zone Dieten rekommenderas inte till den som jojobantar eller vill få mycket snabba resultat. Den riktar sig mer mot er som har tålamot och gillar att planera er mat. Viktnedgången är som sagt långsam och ligger på ca 1/2 kg - 1 kg i veckan.
Det sägs att den stora mängden frukt och grönsaker som kónsumeras s´ka skydda kroppen mot hjärt-och kärlsjukdomar immunförsvarssjukdomar och cancer(?!)
Zone dieten är en diet som försöker vara en jämviktsdiet. Jämnviktsdieten uppnås genom att äta enligt följande;
  • 40 % skall vara kolhydrater.
  • 30 % skall vara proteiner.
  • 30 % skall vara fetter.
Om man uppnår ovanstående så kommer kroppn enligt Zone dieten att jobba optimalt.

    Ät så här:
  • Ät frukost inom en timme efter du har gått upp.
  • Ät var fjärde till sjätte timme efter en måltid eller två till två och halv timme efter ett mellanmål, oavsett om du är hungrig eller inte.
  • Bedöma din hunger och fokuserea mental före varje måltid eller mellanmål. Om du inte känner dig hungrig så kan detta vara ett tecken på att du befinner dig i zonen.
  • Drick minst en halv liter vatten per dag.
  • Börja varje måltid eller mellanmål med att äta något som innehåller protein med låg fethalt. Se också till att få i dig fett av god kvalitet. Gärna olivolja eller fiskolja. Din måltid ska även innehålla grönsaker och frukter. Ideialt ska talriken vara fylld med ungefär en tredjedel protein och resten frukt och grönsaker.
  • Det är viktigt att varje dag få i sig omega tre fetter. Gärna från fiskolja
  • Ge inte upp. Du kommer ibland att äta fel. Det är då bättre att forsätta göra rätt vi nästa måltid, än att helt sluta äta rätt.
    Gör följande för att följa Zone dieten:
  • Balansera din diet enligt ovanstående. Du ska aldrig känna dig hungrig.
  • Viktigt att få i sig mycket frukt och grönsaker.
  • Träna sex dagar i veckan ca 30 minuter per gång.

Vad tycker jag?

Hmm... jag tycker inte att detta är en diet, detta är bara ytterligare ett alternativ för mig hur jag skulle kunna äta när jag slutar dieta. Dessutom känns det som om man måste plugga rätt hår och ha en bra matteskalle om man ska klara den här dieten, kanske är det en diet för de mer intelligenta?? eller vad tycker ni???

Historia: Boken "The Zone A Dietary Road Map to Lose Weight Permanently" sålde i över fyra miljoner exemplar under 1990-talet. Metoden uppfanns av Dr. Barry Sears. Zone dieten är populär i USA. Boken har ISBN-10: 0060391502 och ISBN-13: 978-0060391508. Det finns en mängd böcker publicerade av Dr. Barry Sears som beskriver hans diet.



ISO DIETEN

Inte den lättaste dieten att hitta info om, eller jo förresten, om man vill betala Mr Paulun för div. föreläsningar och video instruktioner, men lite ska jag väl kunna skrapa fram till er i alla fall :)

Det känns rent spontant som att The Zone och ISO- Isokaloriska dieten har ganska mycket gemensamt.

"Isodieten ska vara ett nytt, effektivt och balanserat verktyg för hälsosam och behaglig viktminskning. "

Isodiet = isokalorisk diet

Isodieten är bygger på att man ska äta så isokaloriskt som möjligt vilket betyder att man fördelar energin jämt mellan de olika näringsämnena kolhydrater, fett och protein. Kosten ska alltså bestå av 33% kolhydrater, 33% fett och 33% protein tillsammans med grönsaker. Den isokaloriska fördelningen sätter fart på förbränningen och detta kombinerat med att kaloriintaget begränsas till 1600 kcal per dag sägs ge en viktminskning på 1 kilo i veckan. För att inte riskera att bli hungrig rekommenderas 5 mål mat om dagen.
Isodieten är ingen riktigt lågkolhydratkost men de kolhydraterna som intas i dieten ska vara kolhydrater med lågt GI, dvs. fullkorn, grönsaker, linser mm.  Dieten förbjuder alla typer av hel- och halvfabrikat.

Viktminskning med isodieten

Dieten sägs ge en viktminskning på mellan 0.8 och 1.5 kilo i veckan för de som följer dieten strikt. Efter de åtta veckorna tappar man ungefär 8 kilo och därefter måste viktminskningen stabiliseras. Stabiliseringen går ut på att man börjar äta normalt fast med samma isokaloriska fördelning

Vad tycker jag?

Sorry, Jag skojjar, The Zone och ISO är typ samma sak .. så jag har samma åsikter om denna diet som The Zone .. ingen diet,complicado och antagligen snordyrt med alla böcker!




Isodieten är en ny diet framtagen av näringsfysiologerna Kristina Andersson, Martin Brunnberg och Fredrik Paulún. Dieten bygger främst på praktiska erfarenheter från pauluns näringscenter men också vetenskap från gamla beprövade begrepp som till exempel GI (glykemiskt index) och lågkolhydratkost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar