söndag 27 februari 2011

Jag delar med mig av min ätardag ....

Just nu sitter jag och käkar min "White dream" tårta och tänkte att jag ska dela med mig lite av hur min ätardag ser ut med lite bilder :)

Jag börjar alltid min ätardag med att väga mig och sen mäter min man mig met måttband. Idag vägde jag 57,9kg och det var mitt måt ifrån förra veckan då jag vägde 58,7, jag tror att mitt mål är 55kg, men jag får se hur jag ser ut då! Mina mått är i alla fall ca 0,5-1,5 cm mindre än förra veckan så jag är nöjd! Aaaanyway .. tillbaka till ätardagen ....

Till frukost MÅSTE det alltid finnas nybakt bröd och det MÅSTE vara bakat av min man :)

Den här bilden är faktiskt ifrån förra veckan men imorse var det en limpa som jag inte hann fota.


Jag äter dem med mycket smör,Brie och cheddarost och ättiksgurka. Till det  Vaniljkesella med musli och apelsinjuice, Tropicana såklart!

Snacksen ser lite olika ut varje ätardag men det som brukar vara konstant är choklad ...och min asgoda tårta såklart.



Favvosnacks nr 2 har nu ersatt mina favoritchips från Estrella, ni vet de där ugnsbakade, de är inte aktuella längre, nu har jag fått tokdille på ... RISKAKOR!!!!!






Sen blev det ca 4h utan mat idag eftersom vi promenerade runt i innerstan, men i gamla stan så kunde jag inte låta bli att gå till mitt favvo glasställe och jag pratar INTE om Ben&Jerry´s, det är något skumt me den glassen i gamla stan, den smakar inte alls lika creamy som när man köper den hem, jag tror att de fuskar och kör lite "budget" glass... mitt favvoställe heter .. fan ja vet inte... det ligger nära torget och de gör sina egna strutar, de har världens godaste glass "dulce de leche" ..mmmmmm...!

Sen började vi bli hungriga och gick till Åhléns Hemköp för att handla.. by the way .. sist vi var där så såg vi världens största råtta .. hahah ...men det stoppar inte oss! Jag var megasugen på köttfärssås så vi bestämde oss för att göra en lite speciell, köttfärssås med bacon och färsk Chistorra korv och riktiga supermegavita spaghetti, min man lagade samtidigt burgers med hemmagjorda pommes ...


Sen mådde jag inte bra ...alls .... vilket är vanligt när man inte käkar kolhydrater och fett på 6 dagar, ju bättre dieten går desto mindre blir magsäcken, ni kanske tror att jag smäller i mig allt jag tagit kort på, men faktum är att det blir kvar i mitt "goodie cabinet" och blir ofta uppätet av folk som kommer på besök eller under en period av flera veckor. Efter köttfärssåsen mådde jag i alla fall kraftigt illa, men jag har gjort det här mååånga gånger och det finns bara två saker som hjälper mott illamåendet, inga fingrar involved, det är:

Nr 1 : Tuggummi

och ...

Nr 2 : .....the one and only .....



Min räddare i nöden!
Några rapar efter denna and you are good to go!

OBS!
ÄTARDAGEN ÄR ENDAST TILL FÖR DE SOM DEFFAR I VECKORNA MEN VÄLDIGT LÅGA INTAG AV KOLHYDRATER OCH FETT.

Kanske ska jag äta lite glass nu ? ... hmmm.....

See ya!!!






5 kommentarer:

  1. När du skriver låga intag av fett, menar du mättat fett? Åt precis äggviteomelett och lax till frukost (fick iden av dig) och laxen innehåller ju en del fett..

    SvaraRadera
  2. BTW, hade ätardag i fredags. Chinamat och lite ris. Smakade även lite godis av barnen,... Fy fan säger jag bara, kändes ju ganska dumt i efterhand att man hade ätit "skiten". Mådde som du beskriver det och det var det ju inte värt...

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Måste bara börja med att säga att du äter alldeles för lite på din ätardag. Om du nu är duktig och äter low carb och low fat i veckorna så måste du ha en "överätar dag" och då räcker det inte med några godisar och lite kinamat. Du måste fylla på dina glykogendepåer med Kolhydrater för att dina muskler ska återhämta sig och växa ich för att du ska kunna prestera bättre samt öka din förbränning. Under ätardagen, enligt vissa åsikter, så ska man försöka att skippa så mycket fett som möjligt, självklart ska man då hålla sig till de "bra ftterna" om man nu äter fett, men jag tycker att du ska prova att äta precis vad du vill först, testa en vecka med allt och en vecka utan fett och se om det blir någon skillnad.
    När det gäller laxen så tycker jag att du ska prova med den till frukost ett tag, lax är superbra fett, jag har slutat med den nu eftersom jag slutade att gå ner i vikt, men sen så har jag deffat i mer än 8 månader nu och du har som jag förstår det precis börjat??
    en sak till, om du äter mycket grönsaker så bör du undvika de som har mycket stärkelse i sig, kolla in GI tabellen och försök att hålla dig till de med lågt GI. Frukt kan också vara en "fruktos fälla" ... annars är det bara att kämpa på och återkomma om du har fler frågor :)
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  4. BTW .. kallrökt lax .. inte gravad, den har socker i sig.

    SvaraRadera
  5. Man längtar o längtar efter emn massa godis .. köper- äter 4 st och inser att man är - mätt !!
    Så även ätar dagens mängder minskar ju när man inte är van.Har ni provat rökt lax med en blandning av philadelfia ost / wasabi till ? Himmelkst gott tycker jag !

    SvaraRadera