söndag 27 februari 2011

Varför är det bra med en Ätardag????

It was the day before ... Ätardagen! Om ni har läst mina tidigare inlägg så vet ni att jag följer en väldigt strikt Ketosdiet som basically inebär en massa,massa protein, lite fett och inga kolhydrater ... förutom 1 dag i veckan, då får jag svulla!! Ketosdieter brukar ofta ha "ätardagar" .. men varför har man det egentligen??? .. Tänkte vi skulle ta reda på det :)

Ätardagen och Leptin.

Jag får väldigt ofta frågan om varför man ska ha ätardagar och brukar kort och gott svara "för att chocka kroppen" , ofta är det folk som egentligen inte är intresserade av svaret så de brukar nöja sig med det. Ni, å andra sidan, är inte en av dessa människor, ni vill veta varför, eller hur?

Jag kan med all säkerhet intyga att kroppen sänker metanbolismen under en deff/dietperiod, ofta skyller man på ett hormon som kallas "Thyroidehormonet" och det är i princip rätt, men det som händer är att hela kroppen anpassar sig till din diet och hela kroppen bromsar in och kör på 1:ans växel.
När detta händer så kickar vi igång Leptinet. Leptin är ett av de viktigaste hormonet som hjälper kroppen att anpassa sig när den har lågt energiintag. Leptin skapas av våra fettceller och föutom att dölja våra muskler så gör det lite annat också, t.e.x. tillverkar hormoner och olika föreningar som reglerar vår metabolism, det här påverkar vår kropp på många sätt.
När leptin upptäcktes 1993 så trodde man att det var ett anti-överviktshormon, men det var fel, det visade sig istället vara ett anti-svält hormon. Alltså när vårt leptinhormon värde börjar sjunka så skickas signaler till hjärnan som i sin tur sänker metabolismen. Alla producerar naturligtvist olika mängd leptin. Den största faktorn som avgör hur mycket leptin du kommer att producera är mängden av kroppsfett. Alltså Överviktiga personer har högre leptinnivåer än smala personer och kvnnor har högre nivåer än män .. såklart! ..grr..Alltså ju mindre fettprocent du har desto mindre leptin kommer du att producera, förlorar du fett så förlorar du leptin. Leptinnivåerna är lägre ju smalare du är och konsekvenser blir att din metabolism avstannar snabbare och mer dramatiskt när din fettprocent är låg. Det här har faktiskt en betydelse för hur ofta du kan ha ätardagar och hur länge de kan pågå. en till faktor som påverkar leptinet är ditt energiintag, alltså hur mycket mat du stoppar i dig. När du sänker ditt energiintag eller ökar din energiförbrukning genom att t.e.x. Cardio träning, dras energi ut ur fettcellerna och leptinet sjunker. Leptinet kan faktiskt sjunka med så mycket som 50% under en diet vecka trotts att du självklart inte blivit öv med 50% av ditt kroppsfett. Ökar du Kalorrintaget så kan det hända att du höjer dina Leptin nivåer, trotts att ätardagen bara pågår en kortare period (5-24h). Det finns även andra hormoner är med, men jag har bara avlt att fokusera på Leptinet eftersom att det är det mest relevanta.
Självklart så pågår det en del debatter om hur lång tid Lepinet måste vara förhöjt för att metabolismen ska påverkas så att det märks. Kanske räcker inte bara en ätardag för att påverka förbränningen  men det här betyder inte att ätardagen är värdelös för alla., bara det att alla som med allt inte kan få samma resultat.
På kort sikt, alltså under ätardagen, så påveraks leptinproduktionen främst av intaget av kolhydrater, inte fettet. Kolhydrater är det man främst ska äta under ätardagen (tro mig, det är BARA det man är sugen på) och det här höga kolhydratsintaget är väldigt positivt under denna dag. En av de positiva effekter de ger är påfyllning av vårt muskelglykogen, det här vill vi ha eftersom att vi känner oss extra svaga under diet och inte vill förlora muskelmassa, kolhydraterna fyller på och ger oss lite extra boost. Glykogenet kommer även att binda vatten som i sin tur ökar vätskenivån i muskelcellerna och hjälper våra muskler att växa.
Eftersom att vi ökar intaget av energi så höjer vi även insulinnivåerna och sänker kortisolnivåerna, resultatet blir att vi minskar katabolismen som är väldigt vanli under diet.
Sluteligen så kan jag intyga att efter en veckas hård diet/deff så lääängar man efter att äta speciellt snabba kolhydrater och förutom orsakerna som jag nämnt ovan så är denna frihetens dag en dag då man kan slappna av och bara äta, detta gör att det på längre sikt blir lättare att dieta.
Det råder lite delade meningar om denna info men vissa tycker att man ska hålla fettintaget lägre under ätardagen för att undvika uppgång i fettvikt och att kroppen under denna dag använder alla kolhydrater till att fylla på glykogen i muskler och använder fettet som bränsle, man tycker då att denna dag ska utnyttjas med att passa på att få i sig lite fett. Resultatet ska vara att vi ska känna oss "lean and full,but relativly dry" efter en ätardag.

Jag säger FUCK IT, ha en ätardag i veckan och käka så mycket ni vill, fett & kohydrater, eller prova er fram och se om ni får olika resultat när ni äter mer eller mindre fett på ätardagen, det är alltid bra att testa sig själva.

Så .. hur mycket ska vi äta? Faktum är att det finns en massa olika scheman på hur många gram fett,protein,kolhydrater .. hur mycket dextros,fruktos och suckralos man ska få i sig .. och hur man ska känna sig dagen efter... jag säger FUCK IT igen...välj 1 dag i veckan när ni svullar, vissa säger att man ska välja fler ju längre man kommer i en diet, jag säger .. prova! Jag har alltid kört med endast 1 ätardag och hittils har jag tappat 20kg, men som sagt, alla fungerar olika.

OBS!OBS!OBS! ÄTARDAGAR MÅSTE FÖRTJÄNAS, ALLTSÅ INGET FUSK I VECKORNA, OM NI FUSKAR SÅ KAN DET HÄNDA ATT NI BLIR FETARE AV ÄTARDAGEN!!!!

Aaanyway .. min ätardag är imorrn och jag tänkte återkomma med vad jag ska äta under morgondagen, men innan dess så kan jag inte låta bli att visa er en bild på min och min mans hemgjorda tårta, vi kallar den :

"White dream"


mmmmmmmmmmmm I can´t wait!!!!!!!

6 kommentarer:

  1. Grym blogg :)
    Jag har en viktblogg, tyvärr är alla bilder borta då jag bytt design men bloggar om det iag. :)

    SvaraRadera
  2. Ok....a reci mi jednu stvar samo, zar netreba telu kolhydrater posle treninga???

    SvaraRadera
  3. Ohh tack för dina ord gumman <3

    Du har inge tips på vad man kan göra då en medicin gör att man har tappat matlusten och jag har gått ner massa i vikt , men vill gå upp igen

    SvaraRadera
  4. Tja!
    Bästa bloggen ever!! En fråga;
    Äter du frukt? Det innehåller ju ganska mycke kolhydrater, men är ganska bra om man blir sugen. Själv så har jag "deffat" eller vad man ska kalla det sen typ nyår och gått ner 10 kg. Sjukt nöjd. Äter heller inte mycket fett och helst inga kolhydrater förutom frukt då :/ Har än så länge bara haft en ätardag i månaden och gissa om man är sugen då... Tycker du att jag ska "unna" mig kanske 2 i månaden? Och som sagt hur gör jag med frukten.
    Ha det bäst

    SvaraRadera
  5. btw, äter även havregrynsgröt till frukost med frusna bär till. Är det skit också. Vad ska man istället äta? Vill helst inte äta omelett till frukost då jag ofta äter det till middag

    SvaraRadera
  6. Hej Liz, jag återkommer med ett inlägg just riktat till er som har svårt för att gå upp i vikt :)

    Hej "Anonym", vet inte riktig om ni är samma person så jag riktar min fråga till er båda, är det ok att jag publicerar era svar som inlägg i bloggen? Känner inte att jag har korta svar på er/era frågor.

    SvaraRadera