söndag 20 februari 2011

Varför tränar jag?

Vad är ditt mål med träningen och dieten?? Kör du alltid såhär hårt??
En riktigt bra fråga ställd av Amy och den kräver också ett bra svar. I fredags satt jag och mina kollegor och diskuterade olika anledningar till varför man går och tränar. Killen vid bordet tyckte att man hela tiden måste pusha sig själv med vikterna, han menasde att det var det som drev honom. En annan kvinnlig kollega ville helt enkelt bara hålla sig i form och valde därför endast att gå på pass, hon sa att hon aldrig skulle kunna tänka sig att spendera 2,5h på gymmet. Min kollega/träningskompis har bestämt sig för att hon ska köra hårt i år och sen vet hon inte om hon kommer att fortsätta eller inte, min poäng är att Gymmet för mina kollegor är något som de kanske inte prioriterar i första taget men vet att det är bra att ta sig dit ibland. Jag å andra sidan har gymmet som prio 1. Varför? Jo, det är en del utav min livsstil. Min kropp är helig för mig, det har tagit mig mycket tid och många jo-jo bantningar att inse detta, men nu har jag kommit till insikt. Jag tränar först och främst för att ta hand om min kropp och mitt hjärta, men även för att den livsstilen gör det i princip omöjligt att göra saker som är dåliga för mig som att t.e.x. Dricka och röka. Jag vill vara snygg på insidan men även på utsidan, därför bygger jag muskler och äter väldigt strikt. För ca 3 år sedan började jag vara väldigt elak mot min kropp, jag försummade den och torterade den genom en kost som var allt annat än nyttig. Det har tagit mig ca 3 år att lära mig hur jag ska ta hand om min kropp, jag har fått läsa på mycket om kost och lyssna på många som är erfarna, det har inte alltid varit roligt, who am I kidding, det har varit förjävligt ibland men jag har snart nått mitt mål, vilket är att gå ner all den övervikt som jag lagt på mig. Efter det kommer det ett nytt mål, och det är att inom 2 år tävla i fitness, vilken gren det blir har jag inte bestämt mig ännu, men det är väldigt långt borta och jag har mycket kvar att kämpa.
Jag vet att alla inte är gym-skadade, som jag blivit kallad många gånger. Min egna syster tycker helt enkelt inte om att träna på gym, jag hade svårt att acceptera det först, jag tänkte att bara jag kan få med henne så kommer hon gilla det, men faktum är att man inte kan tvinga någon till att träna på gym. Man skan iställer få personen att inse hur viktigt det är att de tar hand om sin kropp och håller den aktiv, att de faktiskt leder till mindre sjukdomar och kan leda till ett längre och hälsosammare liv. Det här är anledningen till att jag bloggar, jag är trött på att prata med folk som inte lyssnar, nu skriver jag istället och så får den som är intresserad gå in och läsa :)

Tack Amy för din fråga :)

2 kommentarer:

  1. Ny tillkommen läsare..
    Kul att läsa och jag hämtar lite inspo från dig. Själv tränar jag ca 3 ggr i veckan på gymet .Promenerar med hunden och rider lite .Tränar för att jag har en skadad arm eller det var därför jag började träna! Nu är jag beroende.Undviker kolhydater iaf på veckorna men är ingen diet slav.172 cm lång och en stor tjej"(45 år)väger ?njae.. vill inte ställa mig på vågen.. inga bmi eller så stämmer överhudtaget . men har iaf strl m det får duga för mig !Eller nää det har jag inte ... För då får inte mitt numera rätt stora rygg o axel parti plats.Benen börjar ta sig..Stor -ståtlig -inte helt ung ...

    SvaraRadera
  2. Åhh va roligt !!:)
    Brukar äta vanilj kesella efter träning och gillar den som tusan! Vanilj yougurten var typ lika god men det är ju inte lika mkt protein i den (tror jag)Hare gott !!

    SvaraRadera