måndag 7 mars 2011

HPLF - mitt egna dietexperiment!

Nu har jag kört min ketos diet i ca 8 månader och det har resluterat i en viktnedgång på ca 20 kg, det här är superbra och jag är glad .. men inte helt nöjd och min målvikt är inte nådd. Det som gö mig ännu mer frustrerad är att det går mycket sakta nu.. vi snackar gram för gram och inga kilon. Jag diskuterade det här med min man i helgen och undrade om inte han hade någon idé för förändring... OM han hade! I fredags satte vi igång och planerade min nya dietplan och de resulterade i följande :

Frukost:
4st Äggvitor
1dl havregryn - till havrehrynsgröt.

Lunch:
Isbergsallad
Gurka
Val av protein 70 g :
Tonfisk (fungerar även med abbas tonfisk till pasta med olika smaker)
Kräftstjärtar
Räkor
Rostbiff
Kyckling
Torsk
Tilapia
Tillbehör:
Ekologisk Balsamicovinäger

Mål innan träning:
Val av protein ca 150 gram - samma som till lunch.
Val av kolhydrater ca 60-70g:
Fullkornsris
Fullkornspasta
Majs 1/2 liten konserv ( Osötad tacomajs med kidneybönor)
Kidneybönor 1/2 litet tetra-pack.

Mål efter träning / Sista målet :
Whey Protein 2 skopor.
Min erfarenhet är att om man äter så lite så möjligt innan läggdags så kommer man också att väga mindre på morgonen, det är dessutom lättare att somna om man inte trycker i sig en massa mat precis innan man ska sova.

Ätardag /- eller dagar (har inte bestämt mig ännu) ..
Eftersom jag nu har lyxen att äta kolhydrater i veckorna så kommer jag att skippa fettet på helgen. Alltså ätardagarna kommer endast att bestå utav protein och kolhydrater och inget fett.. ingen choklad och glas och mer frukt och fettfritt godis.. snyft .. men men... det är det här det handlar om, att vara beredd att göra ALLT för att nå sitt mål.
Det här betyder inte att Ketosdieten inte är bra och att man msåte äta kolhydraterm jag lyckades som sagt gå ner 20kg utan kolhydrater och med 1 ätardag då jag fick äta allt, men för mig har det tagit lite stopp och jag känner att jag måste chocka min kropp med lite kollisar nu. förhoppningsvist så fortsätter jag att gå ner och får mer energi på gymmet, ätardagen hoppas jag kunna utnyttja till extra fettförbränning eftersom då kroppen just då väljer bort att bränna kollisar , de använder den istället för att fylla på glykogendepåerna och istället fokuserar den på att bränna fettet (Se mina tidigare inlägg för mer info).
Om detta nu inte skulle fungera, alltså att jag inte går ner i vikt,går upp eller heöt enkelt stannar på samma så kommer jag såklart att hitta en annan lösning.
I´ll keep you posted for sure!

När det gäller min träning så har jag öäöven där ändrat mitt uplägg lite, det kommer jag att skriva mer om när jag skriver min tråäningsdagbok.

Any questions?????

BTW ... HPLF ...High Protein Low fat ... tänkte att jag också skulle köra en bokstavskombination också eftersom det verkar vara populärt ..

5 kommentarer:

  1. Det låter ju bra! Hoppas det går bra!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!! Gick till min Naprapat som även håller på med kost,träning och fitness för att disskutera mat och träning. Fick skäll för att jag inte åt några kolhydrater alls, inte ens de "bra"... Att kroppen tar av musklerna eftersom det enda fettet jag får i mig är bra fett som går till organen. Inte vad jag vill direkt så även jag fick lägga om kosten. Ska bli intressant att läsa om hur din kropp reagerar på detta!! Du kan väl inte ha mer fett att bränna nu?!?

    SvaraRadera
  3. Jaa du Angelina det här är en diet som fitnessprofiler och Bodybuilders använder sig av och det är viktigt att man fyller på ordentligt med protein när man ketos-dietar. Jag har skrivit lite om just det din naprapat pratar om och förklarat lite kring hur det fungerar i mina tidigare inlägg. Men en sak är säker, det är avårt att inte förlora lite muskelmassa när man dietar, det är ju livets dilemma .. hur ska man gå ner i vikt och bygga samtidigt :) .. svaret är att det är omöjligt! ..kör på din nya kost och keep me posted det låter spännande :)

    SvaraRadera
  4. Dieter.. dilemman..Ännu värre är det när man blir äldre- fan vad det går mkt tyngre att tappa ! Bah..suck.. Men lite ny inpiration spirar iaf och i morgon så lägger vi om mitt träning programm!

    SvaraRadera
  5. Hej, och tack för grymt bra blogg! Har sträckläst alla dina inlägg sen igår, samt din mans blogg. Har lite frågor till dig, skickade även samma till din man, tänkte att nån av er har tid och lust att svara :)
    Jag har nyligen börjat träna igen (typ 6 veckor) och kört mest på löpbandet 1 timme och varvat jogging med rask gång. Om jag fattat det rätt så är det mest cardio man ska köra tillsammans med nyttig och mindre mat i början när man fokuserar på fettförbänning. Nu till mitt problem.. Jag stukade foten för 2 veckor sen på ett cirkelfyspass och har haltat sen dess och kan därmed inte springa förtillfället, utan haltar omkring som quasimodo. Vad kan jag göra istället? och hur skulle du rekommendera mig att äta nu när jag inte kan träna?? Hur mkt och ofta börja jag springa sen när foten är återställd? Funkar verkligen fettförbränningen bättre om man springer direkt på morgonenen och endast druckit kaffe innan? Jag är 162 cm lång och väger väl typ 63, och skulle väl behöva gå ner 7-10 kilo kanske. Vikten är väl inte det viktigaste utan att känna mig fit.
    Gillar din blogg starkt, och är imponerad av de framsteg du gjort, skulle va kul å se lite före och efter bilder, eller kanske har du gjort det och jag missat det? hursomhelst, Tack!!

    SvaraRadera