tisdag 12 april 2011

Blir man sjuk av att träna??

Jag dricker inte,röker inte,snusar inte och äter bra mat. Jag tränar och äter vitaminer och olika kosttillskott varje dag... ämdå är jag sjuk igen!
I ca 1 år har jag varit sjuk 1gång i månaden och nu räcker det! Det här kan inte vara normalt!
I fredags började halsen göra ont och på lördag morgon kunde jag inte svälja och febern var igång!
Det är svårt att inte bli fustrerad och arg när jag vet vad som väntar ... svag kropp, hemma från jobbet, ingen träning ... vad ska alla säga på jobbet när jag är hemma IGEN? ... Kommer jag att få kommentarer om att "jag tränar för mycket" ... jag försöker skaka av mig såna kommentarer men det är svårt.
Jag bokade tid på vårdcentralen igår och träffade en doktor idag. När jag frågade om jag är sjuk för att jag tränar för mycket så började hon skratta... hon trodde att jag skämtade och tyckte att det var riktigt dumt att tänka så, man blir frisk av att träåna sa hon .. och det visste ja ju redan!
Men vad är det för fel på mig da? ...Jag förklarade att jag är sjuk ca 1 gång i månaden och att jag är riktigt trött på att vara det. Min läkare är en utländsk kvinna som pratar lite knackig svenska.. hon tittafe på mig i några minuter efter mitt lilla utbrott och sen kom frågorna....
Har du diabetes? Ont i magen? stressproblem? Astma? ....
Hon tig mitt blodtryck, lyssnade , klämde och kände..
Sen kom några frågor till...'
Har du gått ner i vikt? har du problem med sköldkörteln? bihålorna? ...
Under hela tiden antecknade hon frenetiskt och man hörde bara .. hmmm....mmm.....
Till sist bestämde hon för att vi skulle kolla ALLT!
Blodprov för sänka,hemoglobinvärde,blodsocker,sköldkörtel,njurar .... RUBBET! ...
Det känded verkligen som att hon bryr sig och vill hjälpa mig att gå till botten med varfölr jag är sjuk ... allt detta på frecki´n Vårdcentralen ... helt sjukt .. och alldeles ..alldeles underbart :)
Nåväl .. inga bakterier hade jag.. virus och kronisk bihåleinflammation med en liten stänk av pollen ....
resultat får jag inom 2-3 dagar ...
Min sista fråga till henne var om det är normalt att bli sjuk såhär ofta?
- Ja
(Jag)
- Är du säker på att det är normalt att bli sjuk 1gång i månaden?
(doktorn)
- Ja, speciellt om man har ett stressigt jobb och har t.e.x. problem med bihålor.
(jag)
- Går det att göra någonting åt det?
(doktorn)
- Fortsätt att vara hälsosam och TRÄNA:)
HA!!!!
Där ser ni?
Man blir FRISK AV ATT TRÄNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag vill bli frisk nu nu nu nu nu nu!!!!!


5 kommentarer:

  1. Jobbigt när det blir så! Jag hade en likadan period förra året och gick också till läkaren till slut, övertygad om att jag hade någon galen kronisk sjukdom. De tog också massa prover och allt var lugnt. Dock förklarade läkaren att det alltid är lättare att få förkylningar när man redan har något virus i kroppen, det blir liksom en ond cirkel där immunförsvaret inte hinner stärka sig innan något nytt kommer in och förstör. Men nu har jag varit frisk länge så *ta i trä* har kanske kommit ur cirkeln... ;) Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. önskar att du kryar på dig!!

    SvaraRadera
  3. TACK Tjejer!
    Håller tummarna för att jag blir frisk snart!

    SvaraRadera
  4. Åhh fy vad segt att du är sjuk igen! Men underbart men en läkare som bryr sig ! hoppas du kryar på snabbt igen !

    SvaraRadera