fredag 22 juli 2011

Bra vs Dåliga snacks ....

På senaste tiden så har mitt liv gått ut på att jobba,träna,jobba,matlådor,träna,väga,mäta,träna osv .. jag är totalt osocial och ska vara jävligt glad om jag har en endaste vän kvar när jag nått mitt viktmål. Men det är fan värt det. Är det vad som krävs? JA!
Många som jag pratar med säger att de är väldigt duktiga i veckorna men när helgen kommer så skiter sig allt .. NOT TRUE!
Jag har en ätardag på helgen då jag äter allt och den hjälper min förbränning .. MEN jag äter inte godis,bullar,glass kakor och jag dricker inte latte och mjölk med kaffe och socker .. Jag tänkte att vi skulle prata lite matfällor, saker som man äter och tror är nyttiga men i själva verket inte är det alls.

"Nyttiga" betyder i denna blogg för viktnedgående syfte .. bara så att vi inte missförstår varandra!

Jag stöter ofta på söta tjejer på mitt jobb i köket när det käkar mellanmål. En dag satt en av dem och åt rikskakor. Mmmm ..sa ja, va gott, jag längar till min ätardag då jag får äta såna, de var med cheddarsmak tror jag. Nä jag sa det till henne tittade hon på mig förvånat oh sa:
- Men är inte riskakor nyttiga, min mamma sa alltid det till mig.
Våra föräldrar kan fucka oss rejält .. speciellt om de är okunniga.
- Ja, de kanske är nyttiga om man jämför med Marabouchoklad.. men inte mycket nyttigare.
Hon blev helt chockad.
Så jag tänkte att det första "snacket" vi ska prata  lite om är just riskakorna.


Det finns Riskakor och sen finns det Riskakor
=o) ..jag ska förklara

Den enda riskakan som är godkänd ser ut såhär:
Ekologiska och lättsaltade eller ..
Ekologiska osaltade.

Näringsinnehåll:
Energi 1600kJ/380kcal, Protein 7 g, Kolhydrat 80 g (varav sockerarter 2 g), Fett 3.0 g (varav mättat fett 1.5 g), Kostfiber 3.5 g, Natrium 0.1 g (motsvarar 0.3 g salt), Tiamin 0.013 mg (0.93% av RDI*), Niacin 5.6 mg (31% av RDI*), Vitamin B6 0.36 mg (18% av RDI*), Folsyra 17 µg (8.5% av RDI*), Fosfor 300 mg (38% av RDI*), Magnesium 100 mg (33% av

Det är helt ok att ta en/två till mellanmål och före/efter träning. Dessa riskakor smakar papper och det är gott om man har lite krydda på dem .. annars är de verkligen inte goda.

Nu till de GODA riskakorna .. notera skillnaden i Näringsinnehållet:
Vi tar Cheddar cheese som exempel:
Riskakor med ostsmak.
Näringsinnehåll:
Råris, solrosolja, vasslepulver, ostpulver (1.5%), salt, vegetabilisk palmolja, jästextrakt, smakförstärkare (E621), aromer, selleri, syra (mjölksyra E327). Näringsvärde per 100 g: Energi 1900kJ/440kcal, Protein 7.5 g, Kolhydrat 63 g (varav sockerarter 5 g), Fett 18 g (varav mättat fett 2.5 g), Kostfiber 3.0 g, Natrium 0.6 g (motsvarar 1.5 g salt), Tiamin 0.013 mg (0.93% av RDI*), Niacin 5.6 mg (31% av RDI*), Vitamin B6 0.36 mg (18% av RDI*), Folsyra 17 •g (8.5% av RDI*), Fosfor 300 mg (38% av RDI*), Magnesium 100 mg (33% av RDI*), Kalium 300 mg. *RDI=Rekommenderat Dagligt Intag. Varumärke: Friggs

Här kan man om man följer en kolhydratfattig diet stirra sig blind på Kolhydrater, 63g med ostsmaken och 80g lättsaltade/osaltade.. men kolla sockret och kolla fettet och kolla kalorierna.

Nästa ...

Jag brukar titta runt lite i kylskåpet och kolla vad folk äter, det finns nästan alltd keso eller kesella och väldigt sällan är de naturella. Om vi tar kesella till att börja med.

Den mest populära kesellan på jobbet är Vaniljkesella .. vi kikar på den lirte ..

 
Näringsvärde per 100 g
Energivärde 700 kJ/ 160 kcal
Protein 7,5 g
Kolhydrat 16 g
Fett 7,5 g
Ingredienser
Kvarg (högpastöriserad mjölk och grädde, syrningskultur, löpe), socker 12,5 %, vatten, majsstärkelse, naturlig arom, förtjockningsmedel (pektin), naturligt färgämne (betakaroten), syra (citronsyra), vanilj, konserveringsmedel (kaliumsorbat).
 
Det bästa med kesellan är att den har så pass hög proteinhalt. Det som gör Vaniljkesellan till det sämre alternativet är just Sockret och fetthalten.. För "NORMALA" människor dvs de som skiter i vad de äter och hur de ser ut så är kesellan inte ett bättre alternativ än en lowfat yoghurt. De tjänar mer på att ta yoghurten, dels för att det är mindre socker och på hela taget mindre kalorier, med andra ord de som inte tränar skiter i hur mycket protein det finns i deras mat.
 
För oss "ONORMALA" som  tänkler på vad vi vill få i oss, som vill leva länge och helst under vår livstid vara så friska och snygga som möjligt så kan Kesella vanilj vara något vi unnar oss nä vi svullar, annars kör vi på Lättkesellan. Varför? .... let me show you ..
 
 
Näringsvärde per 100 g
Energivärde 320kJ / 75kcal
Protein 13 g
Kolhydrat 3,5 g
varav sockerarter 3,5 g
Fett 1 g
varav mättat fett 0,7 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g
Näringsvärde per 100 g
Energivärde 320kJ / 75kcal
Protein 13 g
Kolhydrat 3,5 g
varav sockerarter 3,5 g
Fett 1 g
varav mättat fett 0,7 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g
 
Det är hela 13g protein och bara 1% fett och dessutom hälften så mycket socker som Vaniljkesellan har. Kolla dessutom kcal.. behöver jag säga mer?
NEJ, det är inte lika god att bara äta sådär men lite fantasi har ni väl? Frysta bär, fun light, sockerfri sylt .. va?? Vitlök och andra grönsaker?? Vill ni vara lite on the crazy side så köper ni Estrellas dippar och har i .. men dock inte för ofta och inte för mycket, de inehåller nbärmligen också en massa skit.
Ni kan äta mer av denna kesella än vad ni äter av kesella vanilj och inte behöva känna er skyldiga. Nice va?
 
Samma sak gäller för minikeso och keso med smak .. jag rekommenderar alltid hellere Kesella än keso, men ska ni ge er fan på att äta keso så köp den som är mini och krydda den själva.
 
Go crazy vetja .. kör en Ekologisk riskaka med keso och lite grösaker, toppa det med lite örtkrydda och Voliá ! ..det perfekta mellanmålet!!!
 
Nu står det still i mitt huvud när jag ska hitta på fler bra snacks .. om ni kommer på något så kan ni ju hojta.
 
Oki doki .. bye for now ..
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar