tisdag 13 december 2011

Hunger Is The Mother of All Diets .......

Hello!

3 veckor och 0kg minus med LCHF ..och jag lägger ner! Gott va det, men ack så ineffektivt.

Jag säger inte att det inte funkar men det jag kan garantera er är att ni måste ha mer än 20 helst 30-50 kg övervikt för att det ska funka.Med det menar jag att ni följer " Ät lite kolhydrater,måttligt med Protein och hur mycket fett ni vill" gör INTE det om ni ska ner typ 5-10 kg I REPEAT gör INTE det för då går ni upp i vikt, eller i bästa fall står och stampar+ tappar motivationen och börjar äta skräp igen.

Ska mangå  ner i vikt , alltså gå ner de kg som i LCHF världen kallas "kosmetiska kg" så måste man räkna och väga.

Varför?
Ta mig som exempel. Innan jag började med LCHF så åt jag mycket lite kolhydrater,fett och protein ..jag åt gansk lite av allt, så varför gick jag upp 10 kg sedan i somras?
Jag började "unna mig själv" saker. Det började i Serbien med lite mer mat, sen lite bröd till maten, glass när vi var vid havet osv... i Serbien gick jag INTE upp eftersom det var tokvarmt och vi rörde på oss, simmade osv hela tiden. När jag kom till Sverige så skärpte jag mig lite, men sen börjad jag fuska lite.. till min födelsedag, lite "bulgur" till maten osv .. latte .. + ätardagar = + 10kg.
Jag trodde någonstans att jag skulle kunna äta "normalt" men tänkte inte på att "normalt" hjälpte mig så snällt att gå upp 30 kg, den totala summan jag gått ner.

Jag bestämde mig för att hitta ett "nytt sätt" att gå ner mina 10kg och förhoppningsvist kombinera detta med en ny livsstil.
Jag är ganska extrem så jag bestämde mig på en gång att anamma hela LCHF:konceptet fullt ut genom att skippa min älskade ätardag och sluta med ALLA LIGHTPRODUKTER .. jag dumpade därmed min bästa vän och confidant Cola Zero!
Sen köpte jag en jävla massa bacon,ägg,fett kött, fet fisk och fet fågel.
Jag registrerade mig på kolhydrater i fokus och fick nys om SSS - Sten Sture Skaldemans metod och köpte genast 2st böcker .. sa jag att jag är extrem?

Jag har skrivit en massa inlägg och fått en massa bra och mindre bra råd men faktum är att alla råd kom ifrån personer som tappat 30-40 kg med kanske lika mycket kvar.

Ju mer jag började läsa böckerna desto mindre kände jag att jag kunde relatera till dem och samma sak hände med forumen.
Min man som har varit skeptisk ifrån Dag 1 över den här processen försökte tala om för mig att den här "livsstilen" inte är logisk för mig och till sist fick jag medge att han har rätt!
Ska jag tala om varför?
Jo!
Jag har 10 kg övervikt oh vill väga 50 kg.
Kolhydraterna är inga konstigheter, de ska ligga under 5% per dag eller ca max.10-12 gram.
Protein säger LCHF att man ska äta måttligt av ... men om jag vill väga 50kg så kan jag inte stoppa i mig måttligt, faktum är att om jag stoppar i mig mer än 50 gram proten ( ca 2 köttbitar + 4 äggvitor) så kommer kroppen att omvandla mitt Protein till socker= ingen viktnedgång. Därhar vi vad "måttligt" betyder 1g protein/önskad kroppsvikt.

Nästa steg är fettet, ni vet det man kan äta " sååå mycket man vill av".
 Min kropp ska ju använda mitt fett som energikälla, eller hur? Det är hela poängen med LCHF "ät fett för att bränna fett". Men om jag stoppar i mig myket mer fett eller t.o.m. liite mer fett än vad min kropp behöver så kommer kroppen aldrig ens komma till det lagrade fettet, alltså det fettet som sitterpå min rumpa och mina lår för kroppen är alldeles nöjd med att ta ifrån de fettet som jaf tryckt i mig IDAG.

Detta är INGET problem för de överviktiga, åtminståne inte Proteinmängden för om man väger 150kg och vill väga 100 kg , då sa de alltså få i sig 100g protein/dag 5 köttbitar + en massa fett till det .. och en massa fett blir oftast mindre än vad de tror att de kan äta vilket resulterar i en vattenvikt minskining på ca 10 kg och kanske t.o.m. mer + fett minskning på kanske ytterligare 20 eller 30 i bästa fall, men sen da? Sen blir det tyst om alla ... Ma hör inte direkt om " Susanne som gick ifrån 150 kg till 55 kg" eller hur?? Ofta stannar hon vid 80 kg och anser sig vara smal, vilket är helt ok för henne, men inte för mig!

Faktum är att jag inte alls tror på att Susanne är nöjd med sina 80kg. Men vem vill efter att ha stoppat i sig en massa feta godsaker börja räkna allt man äter igen? Susanne har det bra, hon kan äta fet och god mat och BEHÅLLA sin vikt, vilket är en utav de positiva faktorerna med LCHF .. men vidare kommer hon inte utan att behöva snåla med sin kost, räkna kalorier.
En utav de mest käna PT jag vet om just nu, han har b.l.a. hjälpt en utav den mest kända Bloggerskan idag med att gå ner med LCHF svarar på mitt mail. genom att ställa frågan:

- Hur många kalorier äter du per dag??
I rest my case!!!!

Min poäng??

LCHF som livsstil helt ok .. fast med måttligt fettintag..
LCHF för Kosmetiska KG ...jaa bara för er som har extremt lätt för att gå ner och hade gjort det med vilken diet som helst.. annars kan ni gott skippa.
Det enda ni gör är att LURA er själva att ni kan äta gott och fortfarande gå ner för att sen inse att ni nog måste vara lite hungriga i alla fall .. INTE SVÄLTA .. men tyvärr så kommer ni att känna av DIETEN för det är precis vad det är!

Vad kommer jag att göra nu?????

För tro inte att jag kommer att ge upp!!!!!
Tanken på LCHF som diet har jag gett upp ... men som livsstil senare är det intressant, åtminstånde delar utav det.

Min nya DIET och jag är som ni märker INTE rädd för att använda det ordet för det är just vad det är, en tillfällg situation som ska hjälpa mig bli av med skiten så att jag kan börja lära min kropp och lära känna den för att komma fram till vad VI tycker om och inte går upp i vikt utav att äta.

I nästa inlägg kommer min nya DIET ..

Tills dess vill jag att ni kommer ihåg:

Hunger Is the mother of All diets .....

5 kommentarer:

  1. Men nu undrar jag egentligen hur du har läst alla bra och mindre bra svar du fick i din tråd http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4edf2a3488f4724d34005719-hur-far-man-bort-10-kosmetiska-kg-med-lchf-sss#discussions-1
    Jag skrev ju att jag hade 3 kgs övervikt och gick ner dem, de två första efter tre MÅNADER.
    Skrev också att detta inte är en Quick fix utan en livsstil. Man väljer att äta naturliga födoämnen, så ren mat som möjligt. Många har dessutom blivit av med problem som nervös mage, värk, blodsocker som åker som en berg-och-dalbana, diabetes typ 2 slipper ibland helt insulin.
    Synd att du är så hetsig och stressad - visst kan du gå över till light-produkter igen - äta en massa konstgjord smörja, svälta dig o.s.v., men på lång sikt får du antagligen problem.
    Att döma ut LCHF som du gör efter tre veckor är minst sagt obetänksamt. Jag förstår din frustration, men du hoppar i galen tunna nu.
    Tråkig för din egen skull.

    SvaraRadera
  2. OM du inte är "tjock" utan vill gå ner dom där sista kilona och få bort ja det där sista på magen och röven.

    Förstår att du tränar en del så då borde detta upplägg vara något som passar dig bättre.

    http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

    Jag kör detta upplägg och LCHF kost inte för att jag egentligen går ner på LCHF utan för att jag mår bra på det kost upplägget. Dock efter att ha följt leangains guiden så tappade jag 8kg rätt fort (2-4 veckor) och vart allmänt rätt deffad på rätt ställen.

    Kan va värt att testa.

    SvaraRadera
  3. Tack Vispcream, ska genast checka. Men jag har börjat med en egen metod och kommer precis som du börja käka LCHF när jag gått ner mina 10 kg :)

    SvaraRadera
  4. Hej! Ja man är väl olika kroppsligt och för endel fungerar det och andra inte med LCHF. Men Jag gick ner med lchf och Vägde 60kg 164lång.. till 55kg.. Även om man äter LCHF så får man ju tänka till lite och inte proppa i sig... För mig handlar det om att äta tills då jag var mätt, krymte magsäcken och åt inte als mycket under den perioden..

    SvaraRadera
  5. "Anonym" hur lång tid tog det att gå ner?

    SvaraRadera