torsdag 15 december 2011

Så här äter du, 3 dagar i taget, tills du uppnått din önskade vikt!

Jag har som jag tidigare nämnt provat att gå ner 10 kg med LCHF och det har inte gått så bra. Igår skrev jag ett inlägg på Kolhydrater I fokus om detta och fick en massa Pisk! 3 månader säger de att det tar innan man går ner..hmm ... tycker jag låter lite skumt, men för dem som orkar vänta så är det bara att köra på. Själv är jag inte en utav dem! Jag tänker först gå ner 10 kg och sen börja äta LCHF som livsstil :)

Dieten jag kommer att skriva om nu har jag och min man kommit på, tror vi i alla fall, eftersom jag inte har hört talas om den innan!

Samma metod tillämpas oftas med att öka kolhydrater men det ska vi inte göra, kollisarna är forfarande the enemy!

Nu tänker jag även säga något som LCHF inte brukar säga:

- Det kan hända min diet inte funkar för alla .. kanske inte ens för mig! Vad vet jag? Jag har ju precis börjat. Men går det som jag vill så ska resultaten komma ganska snabbt och då får ni veta.

Vem är den här dieten till för?

Här är lite kriterium som jag tror att man måste uppfylla om man ska följa den här dieten:

- DU ska inte ha mer än 10kg övervikt..max 15 .. annars kan du gott köra på LCHF till att börja med för att sen börja med denna diet när det tar stopp.
- DU får inte vara rädd för att känna hunger, med detta sagt så ska du inte få blodsockerfall och må illa, utan det gäller att hela tiden (kanske t.o.m. varannan timme) stoppa något i munnen.
- DU måste vara ärlig mot dig själv med vad du väger när du börjar, denna diet baseras nämligen på din vikt.
- OM möligt så är det perfekt om du kan träna , då går det snabbare.
- DU ska ´köpa ketosstickor på Apoteket oh testa om du får utslag(det ska bli så mörkt som möjligt) med observera att inte alla får utslag och att du kan vara i ketos trotts att du inte får det.
- DU ska inte ha tålamod, om du inte får några resultat den första veckan så har du antingen ätit för mycket,tränat för lite eller så funkar det helt enkelt inte för dig!
- DU ska inte behöva hålla på med den här dieten länge, det här är alltså ingen långsiktig lösning, utan endast för snabb viktnedgång.
-DU ska i största möjliga mån unvika Lightläsk och tuggumi, köpt munsprayen "retardex"på apoteket så känner du dig fräsch i munnen, annars kan du alltid borsta tänderna. Lightläsk och tuggumi kommer bara att försvåra dieten och göra dig sötsugen.
-DU måste laga maten själv och ta med dig matlådor! Detta är ett MÅSTE!'

Varför alla DU ? Bara för att poängtera att du kommer att vara ensam om detta så förvänta dig inte att någon kommer ta hänsön till DIG. Var beredd på att du kommer att få sitta och titta på när din släkt och vänner äter godsaker och du dricker ditt mineral vatten och svarta kaffe ( som BTW är heelt tillåtet). Var beredd på att många kommer att döma dig och tycka att du är helt crazy. När du väl har gått ner så blir folk antingen supergulliga och pepprar med komplimanger eller elaka och tycker att du är "för smal".. det brukar vara avundsjuka .. såvida du inte är Anorektisk.. och hur ska vi unvika det? Genom att alltid se till så att vi har vackra och friska former på kroppen! Lår och Rumpa är fiiiiint, det är allt fett som döljer dem som är fult!


Dett här ska finnas i DITT kylskåp:

* INGA KOLHYDRATER*

Magra och Feta varianter av Protein.

Fisk ex. mager: Torsk/Tilapia/Tonfisk...
Fisk ex. fet : Lax,Makrill (utan tomatsås) osv..

Nötkött ex. magert : Lövbiff,Rostbiff,Biff utan kappa (fett), Oxfilé, Kalvfilè osv..
Nötkött ex.fett : Entrecôte, Biff med kappa, osv..

Gris ex.magert : Fläsknoisette(utan fett), Fläskfilé ..
Gris ex. fett : Fläskkaré, Noisette med fettrand

Kyckling ex. mager : Kycklingbröst filé.
Kyckling ex. fet : Allt annat än kycklingbröstfilén, speciellt låren.

Lamm - alla alternativ är feta.

Ägg:
Magert : äggvitor
Fett : Hela ägg.

Fett:

Olivolja. INGET SMÖR.

INGEN LIGHTLÄSK. Jag skiter i alla E-ämnen och rykten om att mans ka få cancer .. det är inte därför , faktum är att man blir så fruktansvärt sötsugen när man dricker light att et bara lockar en att dricka mer och mer, man blir hungrig och då dricker man mer, sen ppajjar man magen:( Been there , done that!
INGET TUGGUMI - Köp retardex på Apoteket.
Tuggumi lurar kroppen att den ska få mat och stannar upp med alls sorts förbränning tills den fått det och in our case så kommer den inte att få så mycket mat villet bara resulterar i att vi får ont i magen och går inte ner i vikt.
INGEN DEXTROS.
Undvik maximalt allt som har dextros, det är dolt socker och kan påverka er viktnegång.
SÖTNINGSMEDEL
Unvik detta, ibland kan det var gott med lite i thé men man är bara elak mot sig själv och får lida för att man blir ännu mer sötsugen.
Så här börjar du:

Hur ska du veta hur mycket du ska äta?

Med vår diet finns inga "påtungefääär" eller "lagom" .."ät tills du känner dig mätt" osv ..

1) Ställ dig på vågen. 
Låt säga att du som jag väger 60 kg. Jag har bestämt mig för att jag vill gå ner 10kg och väga 50kg. Man måste vara realistisk med sin vikt, en person som är 170cm lång ska INTE väga 50kg, men ni vet bäst själva hur ni ser ut, känner ni att ni inte har koll på det så bör ni uppsöka en psykolog, jag vill inte vara ansvarig för att någon blir Anorektisk.
60kg sa vi .. och 50 vill jag äta. För att nå den vikten man vill nå ,och bli den personen man vill bli så måste man redan ifrån dag 1 bli den personen. Alltså ska vi äta och leva som en person som väger 50 kg, tills vi väger 50kg (eller jag).

2) Räkna ut ditt Proteinbehov.

Jag vill väga 50kg alltså ska jag äta 1g Protein per önskad kroppsvikt och med enkel matte så kan man räkna ut det till 50g Protein/dag. Med 50 gram Protein menar självklart jag inte 50g kött,fisk eller fågel. Här måste ni ha lite koll på hur många gram protein en råvara innehåller per 100g.
En vanlig kött,fisk elelr fågelbit som väger ca 100-120g brukat innehålla ca 20g Protein, men ni kan alltid se hur mycket en vara innehåller genom att söka i näringstabeller eller titta på förpackningem.
Jag har tipsat er förut om Appen Shapeup, den kostar 7 ynka kronor men har asbra funktioner.

3) Hur ska vi då äta?

Så här äter du 3 dagar i taget tills du uppnåt din önskade vikt.
Dag 1.
Inget fett.
Ta fram eran äggkokare och koka vitor, bara vitor till frukost.
Proteinet ska idag vara magert.
Ta fram er bästa teflonpanna för här ska det stekas med 0g olja.
Räkna ut ert Proteinintag för dagen, laga maten innan och packa i matlådor.

Dag 2.
Lite fett.
Ettt tips är att alltis spruta på olivolja, man kan t.e.x. köpa såna där .. vad heter de nu da .. såna som man sprutar vatten på blommorna med ? De finns billigt och de går att fylla med olivolja.
Äggen kan ni idag steka med 1-2 sprut olja.
Protein ska idag vara magert och kan sktekas med 1-2 sprut olja.
Räkna ut ert Proteinintag för dagen, laga maten innan och packa i matlådor.

Dag 3.
Mer fett.
Idag kan vi äta hela ägg. Jag äter t.e.x.  äggvitor dag 1&2 och byter till 2 hela ägg dag 3. antingen koka och äta eller göra äggröra med 3-5 sprut olivolja.
Proteinet ska vara fett och kan gott stekas i 5-6 sprut olja, beroende på vad man steker, Lax är ganska fet i sig och det blir inte så gott om man överdriver oljan, medans t.e.x. Kycklinglår (hela med ben) kräver ganska mycket olja.

Så här äter du 3 dagar i taget tills du uppnåt din önskade vikt.

Efter dag 3 så bör du ha märkt skillnad, jag märkte i alla fall 0,8kg på vågen på 3 dagar. Så här äter du, 3 dagar i taget, tills du uppnått din önskade vikt. Sen kan du gå över till LCHF!

Den här metoden brukar man använda med istället för att bygga på med fett så gör man det med kolhydrater, men vi gillar inte kolhydrater, alls!
Vad vill vi göra med denna metod?

Vi vill att kroppen ska bränna sitt eget fett, det gör den genom att vi ger den precis så mycket som den behöver. Vi vet också att kroppen kommer att hamna i "starving mode" i samband med Ketosen och därför bygger vi på med lite fett och sen mer för att stimulera hormonerna.

Jag vill bara ännu en gång poängtera att det här fortfarande är ett experiment, men  jag har klarat 3 dagar utan att ha varit alltför hungrig och jag har lyckats med att träna 1h Cardio om dagen.
Ibland unnar jag mig en kopp te med sötningsmedel

 Hmmm var det någor mer ... ja! Jusst det!
Visst kan man skippa vågen, men det är den i slutändan som kommer att visa resultatet! Jag brukar ställa mig varje morgon samma tid... annars kan ni ju alltid mäta med måttband, men vi vet alla att ni kommer att hamna på vågen i alla fall.
OK! Jag tror att det var allt ....nej, jusst der.......FUSKAR NI SÅ FUNKAR DET INTE ALLS, DÅ BLIR NI TJOCKARE ISTÄLLET!!!!!!!!!!  Sorry for yelling men det är viktigt att man inte ger upp och börja äta "normalt" , LCHF för all del, men kroppen kommer att ställa in sig på svält och vill ta ifrån fettet eftersom vi stryper kolhydraterna och Proteinet ganska hårt. Om ni då börjar proppa i er skit så kommer kroppen att moffa åt sig ALLT och vips så har ni gått upp istället.

Aaanyway .. min nya diet vet jag inte riktigt vad jag ska kalla men eftersom att alla älskar bokstavskombinationer så kör vi på NFLFMF = No fat (Dag 1) High fat (Dag 2) More fat (Dag 3).. Skämt åsido, den har inget namn, men om VI lyckas så kan vi väl komma på ett tillsammans.

Frågor?

5 kommentarer:

  1. Hej Anna. Kul att du är igång med ditt bloggande igen! Det är så motiverande att läsa om någon som har samma mål som en själv :) Nu till mitt lilla dilemma: Jag har gått ner får 82 kg till 66,6 (vägde mig för ca 1 vecka sen) och skulle vilja väga 60-62 kg Men det går inte! Vågen står helt stilla :/ Tänkte då när jag läste ditt inlägg om din "egna" diet att det måste jag prova! Vill bara få lite klarhet, menar du att man ska gå runt på dom här 3 dagarna? Ska man "bara" äta det du skriver på hela dagen eller kan man även äta tex babyspenat? Känner att i alla fall jag skulle behöva få i mig järn. Tränar ungefär som du kanske inte lika länge men varje dag i alla fall. Vore tacksam för ett svar :)

    SvaraRadera
  2. Hej Jossan!
    Jag äter precis som jag skriver, alltså inga kolhydrater alls. Men det här betyder inte att du inte kan prova dig fram med babyspenat eller kanske Broccoli?
    Jag äter inga kollisar eftersom jag vet att jag är extremr insulinkänslig och min ketos rubbas av bara lite kollisar.
    Att "gå runt" är precis vad man gör så därför är den här dieten till för att hållas kort. Du ska få i dig ca 60 gram protein om dagen, det motsvarar ca 3 kött/fisk/eller fågelbitar och kanske 3-4 äggvitor. Sen varierar ju fettet varje dag, men jag åt t.e.x. 2 st feta bitar entrecote igår + 1st kycklingklubba och 2 stora ägg (min fettodag).
    Prova med babyspenat varje dag, om det inte funkar prova bara på dag 3 ..och om det inte funkar.. testa att bita ihop! Jag lovar att du får resultat!
    OBS! var inte rädd för vågen dagen efter din feta dag.. det är normalt att du väger lite mer.
    Håll mig gärna uppdaterad på hur det går :)

    SvaraRadera
  3. Hej igen Anna! Jag har nu kollat igenom och borde kunna fixa ditt upplägg, det är ju mat jag normalt har hemma i alla fall och just nu har jag inget jobb. Att gå ner mina 10 kg är mitt stora projekt just nu och därför ha de uteblivna resultaten blivit extra frustrerande.

    Jag är som du inne på att gå ner skiten och därefter helt enkelt fortsätta leva LCHF eftersom jag mår så bra av dieten. Jag gick nyligen med i LCHF-klubben där en dietist rådde mig att äta mellan "15 - 1800 kcal om dagen men jag kunde också bara dra ner på portionerna och äta 2/3 av det jag äter nu och behövde inte alls räkna kcalorier". Jag börjar mer och mer förstå att det inte funkar så, man måste nog tyvärr ha lite koll på energi in och ut.. iallafall om man vill nå specifika resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!

      Det jag blev mest irriterad på med LCHF och framför allt kolhydrater ifokus är att det hela tiden pratas om att LCHF " fungerar för alla". Jag är mer irriterad på mig själv för att jag gick på det, trotts min tidigare erfarenhet.
      Min besvikelser blev väldigt stor när det inte funerade och forumet fick mig att känna mig som att jag var den enda som det inte fungerade för, som om det var fel på mig. Men du är inte den enda som hört av sig til mig och sagt att det inte funkar, och n vet jag att det inte är fel på mig;:)
      Jag vet också att allt inte fungerar för alla och det är därför jagprovar allt i min blogg, jag hoppas att något som kanske inte fungerar för mig kansk fungerar för någon annan:)
      Jag skulle bli jätteglad om du hör av dig med hur det går, jag hann ju bara testa 1 vecka innan jag opererade foten och jag gick ner 1kg. Om det går bra för dig så kan vi ju rekommendera dieten tillsammans, vad säer du om det?

      Radera
  4. Jag har efter noga övervägande och funderande kommit fram till att jag ska köra fakirkost strikt i ett par veckor! Jag läste om några det lyckats bra för och jag kände att din diet var lite väl strikt att börja med kanske. Men fungerar inte fakiren så ger jag din grej en chans! Är så angelägen nu om att fettet ska släppa! Du nämnde något om att man ska käka protein efter önskad kroppsvikt? Det skulle innebära 60-56 gram för mig per dag då.. hoppas på att bli mätt på det i så fall!!

    SvaraRadera