lördag 14 januari 2012

Svar till Simon om Kortisol,Bulk, Deff mm...

Fråga:

Jag tänkte fråga dig om din expertis! just nu väger jag 77 kg vilket inte är så mycket men problemet är att en del sitter på fel ställe alltså runt midjan! 

 Hur ska jag bränna fettet runt midjan samtidigt som jag vill bli större? går det? det känns inte som att jag har tränat tillräkligt länge för att deffa och jag vill ha resultat till sommaren :) Om man tränar kondition mer än 20 minuter så börja kroppen utsända kortisol finns det något bra sätt att kringå problemet? Hur skulle du har gjort?

Svar:

Hej Simon!

Det viktigaste är att fokusera på en sak i taget, vill du gå ner i fett? eller bygga muskler?

De uttryck som ofta används i fitness/Bodybuilding sammanhang är:
Bulka : Bygga muskler.
Deffa: Diet och fettföebränning.

Om du vill gå upp i muskelmassa så kan du inte deffa samtidig som du bulkar. När du bulkar så msåte du äta bra mat och träna hårt och tungt.
Vill du deffa och behålla så mycket muskelmassa som möjligt så ska du basera din kost på protein, lagom med fett och minimalt med kolhydrater. Tanken är att kropp ska inse att den inte har några kolhydrater att omvandla till energi och börjar attackera fettet istället. Du hamnar då i vad som kallas "ketos", (du kan läsa om det i mina tidigare inlägg).

Du vill bli av med fett på magen..
Det vore ypperligt om vi själva kunde välja vart vi ville att kroppen skulle ta fett ifrån först, jag vet att jag skulle välja ben och rumpa på ditrekten, men tyvärr så fungerar det inte så :(

Det är dina gener som bestämmer vart du kommer ett gå ner först och inget annat! Punktförbränning, d.v.s " om du gör sit-ups så går du ner i vikt på magen" existerar inte!!

Lite fakta om kortisol
Kortisol är ett ämne som kontrolleras  av ditt blodsocker, alltså om ditt blodsocker sjunker så utsöndrar du mer kortisol. Det som händer sen är att din blodsockernivå blir högre och gör att fett och protein omvandlas till glukos, en enkel sockerart (dextros,druvsocker,glykos). Kortisol och insulin arbetar ihop och tillsammans ser de till så att kroppens celler får tillräckligt mycket glukos. Om man har brist på kortisol så får man även energibrist och ökat leder till tvärt om.

Om du/ni vill läsa mer om kortisol så rekommenderar jag den här sidan:
http://skoldkortel.info/kortisol.aspx

Som svar på din specifika fråga om kortisol så rekommenderar jag att du får i dig Protein,fett och långsamma kolhydrater innan träningen, de kommer att hålla dig mätt och pigg längre. Det finns också energidrycker(innehåller socker) som kan intas under träningen och ger lite extra energi-boost.
Oavsett om du ska styrketräna eller konditionsträna så behöver du äta rätt innan träningen för att ha en bra energinivå.
När du vill gå ner i fett, d.v.s deffa så tar energin slut ganska snabbt p.g.a. brist på kolhydrater. Det här brukar dock gå över så fort kroppen upptäcker sin nya energikälla, fettet. Jag rekommenderar i vilket fall att ta det lungt med vikterna under den här perioden, kanske använda lite mindre och lägga mer fokus på fettförbränning och konditionsträning, så gör jag :)

Du kan uppnå resultat till sommaren, dock kanske inte så mycket som du vill. Dina förväntningar måste  vara realistiska, det tar flera år att bygga upp en riktigt muskulös kropp och man måste kämpa hårt.

Ett tips är att under "bulk-perioden" fokusera på att få i dig mest protein,lagom fett och lagom med långsamma kolhydrater innan träning och de snabba direkt efter.
Att"bulka" betyder INTE att äta skräpmat, det är tomma kalorier och kommer inte att ge dig den energin du behöver för att bygga muskler bara onödigt fett, i ditt fall runt magen.

Viktigt!

Styrketräna minst 3 dagar i veckan och kombinera med cardio träning. Jag föreslår att du du kör varannan dag cardio och varannan styrka, glöm inte att ha vilodagar emellan.

Drick minimalt med alkohol, helst inget!

När det börjar närma sig slutet på våren så är dags för "deff" . Öka din proteinmängd, fettet ska fortfarande vara lagom och kolhydraterna ska ligga på minimum, i princip inga alls. Du kan välja om du vill ha en ätardag, den är till för att du ska fylla dina glykogendepåer och ger dig lite extra styrka, men den ger dig också några extra kg på vågen, oftast vätska.

Att "deffa" har många fördelar, den mest uppenbara är att kunna visa upp sin fit-a kropp såklart.
Den andra och egentligen viktigaste fördelen är att se resultatet. Om du är seriös med din träning så kommer du i "deffat" läge att se vad du egentligen kämpat för, men också vad du behöver arbeta mer på.

Att bygga muskler är som att vara med i ett lotteri där generna styr, om du är lyckligt lottad så kommer du snabbt att få en muskulös kropp och om du är mindre så får du helt enkelt kämpa mer. Kom ihåg att det finns en muskel som blir tränad oavsett om man har bra gener eller inte och det är hjärtat.!

Det gäller att ha tålamod, motivation och så klart att kämpa som fan. Det är grymt svårt men du investerar i något som inte går att köpa för pengar ..kroppen :)

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor, annars vet du vart jag finns ;-)

Om någon annan därute har någon fråga så är det bara att hojta!

BTW.. Många av er messar mig era frågor på Facebook vilket är ok, men jag kommer ändå att svara på dem här. Skulle ni kunna skriva direkt på bloggen i " kommentarer" vad ni behöver hjälp med? Det skulle vara superbra!!!

G´night!

3 kommentarer:

  1. En hel vetenskap.. Försöker dra ner på "kolisarna " mår bättre då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Den största skillnaden är att man pruttar mindre och ser mindre gravid ut:) Nackdelen är att man knappt kan gå på toa :(

      Radera
  2. Min mage mår mkt bättre ! Inga problem där inte!Konstigt hur olika det kan funka.

    SvaraRadera