fredag 22 november 2013

Tillbaka till Enskededalen ?

Ord kan inte beskriva hur mycket jag hatar "fredagsmys" och allt vad det innebär. Det känns så påtvingat och framför allt uttjatat. Uuusch! Nu har jag fått det sagt! 

Annars da? Sitter ni och myyyyyyser framför Tv:n med ostbågar och en Box rött? 

Inte jag.

Nuförtiden har jag "mys" varenda jävla dag hemma! Är så sjukt trött på det att jag bara har lust att krypa ur mitt egna skinn och kliva in i någon annans .. Bara de inte har Fredagsmyyyyys.

Just idag hatar jag det faktum att jag bor åt helvete långt lite extra. Det är inte så kul att komma och hälsa på när man knappt kan komma hem härifrån.

Jag har i vanliga fall inga problem alls med att vara hemma, jag har ett jobb där jag reser mycket så jag är van, men idag känns det tufft och tråkigt .Mamma var precis här och bad mig kolla på lägenheter åt henne och pappa. De bor just nu i ett hus på typ 250-300 kvm och förutom att det är för stort för 2pers så ärdet är lite tufft för mamma att städa allt ensam, pappa sysslar inte med sånt :-/

Mamma vill tillbaka till där vi bodde i typ 15 år, Enskededalen. Hon vill att de ska flytta till Blåsut som tillhör Dalen men är lite fancysmchansy-er eftersom det är nybygge. Jag säger till henne att det fortfarande är Enskededalen med allt vad det innebär. 

Jag älskade att växa upp i Dalen. Alla "gårdar" var/är döpta efter en frukt och mellan gårdarna finns ingen trafik. Som barn kunde man lugnt springa mellan gårdarna utan att föräldrar behövde oroa sig. Den fanns/finns en fritidsgård  "kvartersgården" där vi lekte efter skolan och där vi även gick på "fredagsdisco".Dalen när jag var liten kändes tryggt.

Dalen nu känns inte tryggt.

Jag bor inte länge i dalen, nuförtiden hälsar jag bara  på min Faster som bor där. Jag hälsar ofta på kvällstid och åker hem senare på kvällen. När jag går till tunnelbanan så ser jag krossade rutor och en massa fult målat graffiti överallt. Det springer runt alkisar och skriker på varandra och på torget står det gäng med tonårskillar som stirrar intensivt när man går förbi dem. Det känns inte som mitt Dalen längre och jag känner mig inte trygg.

Ni som bor där, mina gamla vänner, dagis och klasskompisar håller säker inte med mig. Man blir hemmablind. Men jag som inte bor där längre blir väldigt ledsen när jag ser att mitt fina Dalen numera liknar ett Ghetto.

Ta inte illa vid er mina vänner, jag skriver inte det här för att förolämpa någon, det är bara mina känslor.

FYI så bor jag på ett värre ställe. Trångsund var väldigt lugnt och fint när vi flyttade hit, men nuförtiden är allt ifrån knivrån till ca 10 pikéstyrkor varje helg som jagar ungar i skogen.

Det finns en gemensam faktor till varför båda ställen jag bott på blivit värre ... Men jag orkar inte ta den diskussionen just nu. Ni får gissa själva.

Hör bodde jag, på Äppelgården :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar